Dokładne informacje o tym, czym jest DSA, można znaleźć w tym tekście. Dzięki nowym przepisom rynkowi giganci muszą teraz m.in. stosować nowe zasady wyświetlania reklam. Użytkownicy mogą również zrezygnować z personalizacji doboru treści dokonywanej przez algorytmy. Co dokładnie zmienia się na TikToku?

Zgłaszanie nielegalnych treści

Niezależnie od Zasad Społeczności i Warunków Świadczenia Usługi, które na podstawowym poziomie określają, co jest dozwolone na platformie, a także są bazą dla systemu moderacji, użytkownicy będą mogli przesłać zgłoszenie dotyczące treści, która według nich jest nielegalna w myśl przepisów prawnych danego kraju. Obejmować to będzie także treści reklamowe.

Reklama
ikona lupy />
TikTok / ShutterStock

Zgłaszający będzie mógł wybrać powód z listy kategorii, obejmującej m.in. mowę nienawiści, nękanie czy przestępstwa finansowe. Platforma powoła specjalny zespół moderatorów i ekspertów, którzy będą oceniać, czy treść narusza prawo w danym kraju i lokalnie zablokuje dostęp do materiału. Zarówno osoba zgłaszająca, jak i osoba, która opublikowała treść, zostaną powiadomione o decyzji i jej uzasadnieniu. Możliwe będzie odwołanie się od decyzji.

Informacje na temat decyzji moderacyjnych

Do tej pory twórcy byli informowani, gdy ich treści zostały usunięte, gdy ich konto otrzymało ostrzeżenie lub zostało zablokowane za naruszenie Zasad Społeczności – z możliwością odwołania się. Po wprowadzeniu DSA TikTok będzie udostępniał społeczności w Europie informacje na temat szerszego zakresu decyzji dotyczących moderacji. Jeśli np. zostanie podjęta decyzja, że film nie kwalifikuje się do rekomendacji, ponieważ zawiera niezweryfikowane twierdzenia na temat wciąż trwających wyborów, użytkownicy zostaną o tym poinformowani. Podane zostanie również więcej szczegółów na temat tych decyzji. Wśród nich znajdą się również i takie ja te czy działanie zostało podjęte przez technologię zautomatyzowaną, a także wyjaśnione, w jaki sposób zarówno twórcy treści, jak i osoby składające zgłoszenie mogą odwołać się od decyzji.

ikona lupy />
ShutterStock

Wyłączenie personalizacji rekomendowanych treści

Kolejnym rozwiązaniem jest wyjaśnienie mechanizmu działania systemu rekomendacyjnego, możliwość zresetowania swojego profilu i treści prezentowanych w aplikacji. Po skorzystaniu z tej opcji, w sekcji „Dla Ciebie” oraz „LIVE” będą wyświetlane popularne materiały pochodzące z regionu zamieszkania użytkownika oraz z całego świata, a nie tylko te związane z zainteresowaniami. Wyszukiwarka będzie pokazywała również wyniki złożone z popularnych treści regionalnych i w preferowanym języku. Listy obserwowanych kanałów i znajomych zostaną uszeregowane chronologicznie, a nie na podstawie profilu użytkownika.

Dodatkowo osoby z Europy w wieku 13-17 lat nie będą widzieć na platformie spersonalizowanych reklam.

Zgodnie z wytycznymi zawartymi w DSA, TikTok w najbliższym czasie opublikuje pierwszy raport dotyczący transparentności. Znajdą się w nim informacje o aktywnych użytkownikach w każdym z krajów EOG oraz szczegółowe dane na temat moderacji treści na platformie.

ikona lupy />
TikTok / ShutterStock