EY – międzynarodowy koncern świadczący profesjonalne usługi doradcze i audytorskie – co roku sporządza serię raportów mających na celu wskazanie najbardziej palących zagrożeń stojących przed sektorem telekomunikacyjnym. Wyniki najnowszego – które prezentujemy jako pierwsi – są dość zaskakujące. AI, które jawi się jako największy motor rozwoju różnych dziedzin gospodarki, może być również postrzegane jako największe zagrożenie.

AI a bezpieczeństwo w branży telekomunikacyjnej

Zdecydowana większość badanych z branży telekomunikacyjnej, bo aż 68 proc., uważa, że nie robi wystarczająco dużo, aby zapobiec niezamierzonym skutkom wykorzystania sztucznej inteligencji. Z kolei 74 proc. twierdzi, że musi zacząć działać intensywniej, aby zapobiec wykorzystaniu tej technologii do przeprowadzania cyberataków i innych złośliwych działań.

Reklama
ikona lupy />
Shutterstock

Aż 53 proc. operatorów telekomunikacyjnych uważa, że nakłady przeznaczane na cyberbezpieczeństwo w ich firmie przekroczą 3 mln dol. (rok wcześniej uważało tak 40 proc.).

Rozwój AI wpływa też na tak ważne obszary jak prywatność i etyka. Zdaniem 78 proc. ankietowanych biznes powinien bardziej skupić się na tych kwestiach, co oznacza m.in. lepszą ochronę danych osobowych i ograniczanie ich gromadzenia.

– Sztuczna inteligencja stała się obiecującym narzędziem upraszczającym i optymalizującym wiele zadań, zwłaszcza w zakresie poprawy obsługi klienta. Jednak w wyścigu o pozycję lidera nie można zapominać o sprawach podstawowych, takich jak kwestie etyczne dotyczące sposobu funkcjonowania AI. Ważne, aby nie generowała ona fałszywych informacji oraz by w odpowiedni sposób chroniła dane wrażliwe – mówi Mateusz Mazur, Partner EY, lider zespołów Cloud Enablement oraz IT Advisory.

Branża tnie zatrudnienie

Na liście dziesięciu największych zagrożeń dla branży znalazło się również złe zarządzanie talentami i umiejętnościami pracowników, zajmując wysokie, trzecie miejsce. AI również tu odciska swoje piętno. Z jednej strony jej rozwój wymusza poszukiwania osób o większych kompetencjach cyfrowych. Z drugiej – ponad połowa (dokładnie 55 proc.) pracodawców zamroziła zatrudnienie – głównie z powodu AI, która zastępuje prawdziwych pracowników.

ikona lupy />
Shutterstock

Zaskakujące, że w opinii klientów firmy telekomunikacyjne nie są uważane za ekspertów w obszarze transformacji cyfrowej. W efekcie mają one trudności ze sprzedażą dodatkowych usług doradczych lub związanych z oprogramowaniem dla firm.

Zła reakcja na kryzys

Jednym z największych wyzwań dla całej branży jest właściwa reakcja na potrzeby konsumentów w związku z rosnącymi kosztami życia. Ta kwestia znalazła się w zestawieniu na drugim miejscu. Aż 60 proc. ankietowanych przyznało, że z uwagi na wysokie koszty utrzymania wyszukuje najbardziej atrakcyjnych ofert. Odsetek gospodarstw domowych korzystających z porównywarek cen lub proszących znajomych i rodzinę o rekomendację wzrósł z 19 do 30 proc.

Z badania EY wynika również, że tylko jedna trzecia gospodarstw domowych uważa, że operatorzy telekomunikacyjni okazali im wsparcie i zrozumienie w czasie kryzysu związanego z rosnącymi kosztami życia. W krajach Europy Zachodniej prawie połowa (49 proc.) uznała wyjaśnienia dotyczące zmian cen za trudne do zrozumienia. Nieco inaczej jest w Polsce, gdzie w wyniku wojny cenowej w ostatnich latach stawki za usługi telekomunikacyjne należą do jednych z najniższych. Dodatkowo dzięki łączeniu usług w pakiety (telefonia mobilna, stacjonarna i telewizja) klienci mają szansę uzyskać spore rabaty.

ikona lupy />
Shutterstock

– Walka o klienta wśród operatorów komórkowych jest coraz bardziej zacięta, do tego doszedł kolejny ważny czynnik – wysokie wymagania konsumentów. Proces sprzedaży powinien być jak najbardziej zindywidualizowany i brać pod uwagę tak potrzeby i oczekiwania klientów jak ich poprzednie interakcje z marką. Do tego przydają się rozwiązań z zakresu AI i uczenia maszynowego – podsumowuje Michał Kopyt, Partner EY Polska, lider obszaru inżynierii cyfrowej.

10 największych zagrożeń dla sektora telco w 2024 r.

  • Niedocenianie zmieniających się wymogów w zakresie prywatności i bezpieczeństwa danych;
  • Niewystarczająca reakcja na potrzeby klientów podczas kryzysu związanego z kosztami życia;
  • Nieodpowiednie zarządzanie talentami i umiejętnościami pracowników;
  • Słabe zarządzanie programem zrównoważonego rozwoju;
  • Niewykorzystywanie nowych modeli biznesowych;
  • Niska jakość sieci i propozycja wartości dla klientów;
  • Brak poprawy kultury i sposobów pracy;
  • Nieskuteczne zaangażowanie w zewnętrzne ekosystemy;
  • Niemożność dostosowania się do zmieniającego się otoczenia regulacyjnego;
  • Brak maksymalizacji wartości aktywów infrastrukturalnych.