Według ekspertów Carsmile, którzy prześledzili preferencje zakupowe kobiet w specjalnym konfiguratorze Carsmile, SUVy i crossovery są ewidentnie uważane przez Polki za typy nadwozia, które zapewniają bezpieczeństwo i wygodę, a także są praktyczne zarówno w podróżach służbowych, jak i prywatnych. "Nieco większe zużycie paliwa przez SUV-y nie ma tu kluczowego wpływu na kobiece wybory" - ocenili.

SUVy zostały wskazane aż w 56 proc. konfiguracji użytkowniczek platformy Carsmile. Crossovery znalazły się natomiast w co czwartej kobiecej konfiguracji auta. Na trzecim miejscu uplasowały się ex aequo: sedan oraz kombi. Najmniejszym zainteresowaniem wśród kobiet cieszą się natomiast typy nadwozia charakterystyczne dla aut dostawczych. Furgony znalazły się w 4 proc. konfiguracjach, a pickupy w 2 proc.

Według ekspertów, do kwestii napędu panie poszukujące samochodu podchodzą dość tradycyjnie. "Silnik benzynowy znalazł się w znakomitej większości, bo aż w 70 proc. konfiguracji stworzonych przez kobiety. Ciekawa jest też wysoka popularność hybryd (44 proc.), zaś obecność elektryków odnotowana w co ósmej konfiguracji nie wygląda źle" - ocenił wiceprezes Carsmile Michał Knitter.

Wskazał, że w kwestii wyboru skrzyni biegów, panie zdecydowanie nie chcą „manuali”, które pojawiły się zaledwie w 7 na sto konfiguracji tworzonych przez płeć piękną. 93 proc. stanowiły "automaty". "Kobiece konfiguracje aut zawierają takie elementy jak: czujniki parkowania przód i tył, kamery cofania oraz kamery 360 stopni. Popularność tych elementów jest zbliżona, dlatego trudno wskazać systemy, które się wyróżniają. Poza bezpieczeństwem, lubianym przez kobiety elementem konfiguracji są na przykład podgrzewane fotele" - wskazał Knitter.

Reklama

Zwrócił uwagę, że wbrew stereotypom najbardziej „kobiecym” kolorem auta jest czarny. "Czerń znalazła się aż w 77 proc. dokonanych konfiguracji aut. Na drugiej pozycji z wynikiem 46 proc., uplasował się biały. Na podium trafił jeszcze kolor niebieski, który pojawił się w 38 proc. konfiguracji. Kolor czerwony zajął dopiero 4 pozycję ex aequo z szarym i srebrnym z wynikiem 31 proc." - podał ekspert.

Wśród marek samochodowych najczęściej pojawiających się w kobiecych konfiguracja Carsmile, w okresie listopad 2022-luty 2023 była Toyota - z wynikiem 37 proc. Drugi był Volkswagen, który uzyskał wynik 22 proc., nie wiele mniej (20 proc.) wybierane były marki: Mazda oraz Hyundai. Na kolejnych pozycjach uplasowały się Volvo (16 proc.), KIA oraz Audi po 14 proc.

Jak zaznaczył prezes Carsmile Łukasz Domański, jeśli chodzi o preferowane modele, to w kobiecych wyborach nie widać żadnej dominującej pozycji. "Użytkowniczki naszej platformy często w ogóle tego punktu nie wybierają w konfiguratorze. Skupiają się na cechach pojazdu, które są dla nich istotne i oczekują, że konfigurator sam wskaże modele, które spełniają założone kryteria" - wskazał. Jak dodał, modele, które nieco częściej od innych były wskazywane przez kobiety w konfiguratorze to Volkswagen T-Roc, Skoda Kodiaq oraz Audi A6. (PAP)

autorka: Longina Grzegórska-Szpyt