Liczba rejestracji nowych samochodów wzrosła w lutym o 12 proc. do poziomu 902 775 pojazdów, poinformowało we wtorek Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów. Sprzedaż pojazdów z napędem elektrycznym wzrosła o 34 proc., rozwijając się bardziej, niż jakikolwiek inny segment pojazdów z innym układem napędowym.

Niedobory chipów coraz mniejszym problemem, ale…

Niedobory półprzewodników i innych komponentów stają się coraz mniejszym problemem, ale producenci samochodów wciąż borykają się z trudnościami logistycznymi, spowolnieniem gospodarczym i inflacją. Jak wynika z ankiety przeprowadzonej wśród niemieckich producentów na początku tego miesiąca, portfele zamówień są na razie pełne, ale producenci samochodów są coraz bardziej pesymistycznie nastawieni do perspektyw.

Reklama

„Ograniczenia w łańcuchu dostaw zmniejszyły się, chociaż zacieśnianie budżetów konsumenckich w obliczu inflacji i rosnących stóp procentowych stanowi zagrożenie dla cen i ożywienia sprzedaży samochodów” – napisali w poniedziałek analitycy Bloomberg Intelligence, Gillian Davis i Michael Dean. Oczekują, że sprzedaż wzrośnie w tym roku o co najmniej 5 proc. w oparciu o stłumiony popyt.

ikona lupy />
Rejestracje pojazdów rosły w każdym z ostatnich siedmiu miesięcy / Bloomberg

Duże wzrosty w Wielkiej Brytanii i Hiszpanii

Wzrosty w zeszłym miesiącu były szczególnie widoczne w Wielkiej Brytanii i Hiszpanii, gdzie sprzedaż wzrosła odpowiednio o 26 proc. i 19 proc. Tymczasem liczba rejestracji w Niemczech poszła w górę o 2,8 proc., odrabiając styczniowy spadek.

W Wielkiej Brytanii popyt na floty jest „całkiem OK”, nawet jeśli handel detaliczny jest mocno dotknięty kryzysem kosztów utrzymania, stwierdził w wywiadzie Guillaume Sicard, szef Renault SA w Wielkiej Brytanii. Obawa przed wyższymi wydatkami zwiększa atrakcyjność prostych samochodów takich jak Renault Dacia, jednocześnie pozwalając marce Renault skupić się na najbardziej lukratywnych modelach.

ikona lupy />
Zestawienia sprzedaży samochodów w Europie w zeszłym miesiącu / Bloomberg

Francuski producent przewodził wzrostom wśród głównych europejskich producentów samochodów, osiągając 29 proc. wzrost w lutym, któremu pomógł wzrost dostaw Dacii o 54 proc.

W krajach Unii Europejskiej pojazdy w pełni elektryczne stanowiły w zeszłym miesiącu ponad 12 proc. rejestracji, w porównaniu z 9,7 proc. rok temu. W zeszłym roku najlepiej sprzedającym się samochodem elektrycznym był Model Y firmy Tesla Inc. Ale w nadchodzących miesiącach Volkswagen AG i Stellantis NV przygotowują się do wprowadzenia na rynek kilku modeli zasilanych bateryjnie.