Liczba rejestracji nowych samochodów wzrosła w lutym o 12 proc. do poziomu 902 775 pojazdów, poinformowało we wtorek Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów. Sprzedaż pojazdów z napędem elektrycznym wzrosła o 34 proc., rozwijając się bardziej, niż jakikolwiek inny segment pojazdów z innym układem napędowym.
Niedobory chipów coraz mniejszym problemem, ale…
Niedobory półprzewodników i innych komponentów stają się coraz mniejszym problemem, ale producenci samochodów wciąż borykają się z trudnościami logistycznymi, spowolnieniem gospodarczym i inflacją. Jak wynika z ankiety przeprowadzonej wśród niemieckich producentów na początku tego miesiąca, portfele zamówień są na razie pełne, ale producenci samochodów są coraz bardziej pesymistycznie nastawieni do perspektyw.
„Ograniczenia w łańcuchu dostaw zmniejszyły się, chociaż zacieśnianie budżetów konsumenckich w obliczu inflacji i rosnących stóp procentowych stanowi zagrożenie dla cen i ożywienia sprzedaży samochodów” – napisali w poniedziałek analitycy Bloomberg Intelligence, Gillian Davis i Michael Dean. Oczekują, że sprzedaż wzrośnie w tym roku o co najmniej 5 proc. w oparciu o stłumiony popyt.
Duże wzrosty w Wielkiej Brytanii i Hiszpanii
Wzrosty w zeszłym miesiącu były szczególnie widoczne w Wielkiej Brytanii i Hiszpanii, gdzie sprzedaż wzrosła odpowiednio o 26 proc. i 19 proc. Tymczasem liczba rejestracji w Niemczech poszła w górę o 2,8 proc., odrabiając styczniowy spadek.
W Wielkiej Brytanii popyt na floty jest „całkiem OK”, nawet jeśli handel detaliczny jest mocno dotknięty kryzysem kosztów utrzymania, stwierdził w wywiadzie Guillaume Sicard, szef Renault SA w Wielkiej Brytanii. Obawa przed wyższymi wydatkami zwiększa atrakcyjność prostych samochodów takich jak Renault Dacia, jednocześnie pozwalając marce Renault skupić się na najbardziej lukratywnych modelach.
Francuski producent przewodził wzrostom wśród głównych europejskich producentów samochodów, osiągając 29 proc. wzrost w lutym, któremu pomógł wzrost dostaw Dacii o 54 proc.
W krajach Unii Europejskiej pojazdy w pełni elektryczne stanowiły w zeszłym miesiącu ponad 12 proc. rejestracji, w porównaniu z 9,7 proc. rok temu. W zeszłym roku najlepiej sprzedającym się samochodem elektrycznym był Model Y firmy Tesla Inc. Ale w nadchodzących miesiącach Volkswagen AG i Stellantis NV przygotowują się do wprowadzenia na rynek kilku modeli zasilanych bateryjnie.