Zajmująca się produkcją elektryków firma Elona Muska ogłosiła w czwartek na Twitter Spaces wraz z dyrektor generalną GM Mary Barrą najnowszą umowę, która ma dotyczyć ładowania pojazdów elektrycznych GM w sieci ładowania Tesli. W maju dyrektor generalny Forda, Jim Farley, ogłosił podpisanie umowy z Teslą w ramach podobnego porozumienia.

Umowy Tesli, Forda i GM sprawiają, że model ładowania Tesli stanie się standardem w USA wśród największych amerykańskich producentów samochodów. To sprawia, że na pozostałych konkurentów będzie wywierana presja, aby porzucili główny konkurencyjny standard, znany jako CCS.

„Inne marki będą zmuszone dołączyć do tego konsorcjum, skutecznie ustanawiając północnoamerykański standard ładowania Tesli jako preferowane podejście do ładowania pojazdów elektrycznych – przynajmniej w Stanach Zjednoczonych” – powiedział analityk Piper Sandler Alex Potter.

Ile zarobi na umowie Tesla?

Reklama

Firmy nie ujawniły szczegółów dotyczących przychodów, ale Piper Sandler szacuje, że do 2030 roku Tesla może zyskać ponad 3 miliardy dolarów przychodów z opłat tylko od właścicieli innych pojazdów niż Tesla (5,4 miliarda dolarów do 2032 roku).

Kwoty na tym poziomie mogą nie wydawać się ogromna dla Tesli, która już może pochwalić się przychodami przekraczającymi 80 miliardów dolarów rocznie. Nie będzie to również tak lukratywne źródło dochodu dla Tesli, jak 5,8 miliarda dolarów przychodu, jakie przyniosła sprzedaż kredytów regulacyjnych w ciągu ostatnich pięciu lat. Ale nadal będzie to solidny zastrzyk gotówki.

Konkurencja próbuje gonić Teslę w segmencie aut elektrycznych, ale podpisana umowa dodatkowo to utrudni, gdyż poprawią jeszcze cash flow firmy Muska. Zarówno GM, jak i Ford twierdzą, że ich programy EV nie są jeszcze opłacalne i nie będą przez co najmniej kolejny rok.

ikona lupy />
Szybkie ładowarki w USA według typu złącza. Sieć ładowania Tesli jest większa niż wszystkie inne razem wzięte / Bloomberg

Firmy te mogą teraz bezpośrednio konkurować z Teslą, która ma około 20 tys. szybkich ładowarek w 1800 lokalizacjach. Obecnie kierowcy GM mają dostęp do 13 tys. szybkich ładowarek prądu stałego w Ameryce Północnej. W ramach umowy właściciele Forda i GM uzyskają dostęp do 12 tys. ładowarek Tesli.

ikona lupy />
Bloomberg / Instalacje ładowarek 100kW+ w USA. Tesla zainstalowała co najmniej cztery razy więcej ultraszybkich ładowarek niż inni operatorzy w 2022 r.

Tesla może szybko zyskiwać klientów, szczególnie w krótkiej perspektywie czasu, ponieważ jej sieć jest bezkonkurencyjna, powiedział Gil Tal, dyrektor Centrum Badań nad Pojazdami Elektrycznymi na Uniwersytecie Kalifornijskim w Davis. Niedawna ankieta przeprowadzona przez JD Power wykazała, że sieć ładowania Tesli jest najbardziej skuteczna ze wszystkich dostępnych.