Nowa podaż powierzchni handlowych wyniosła ok. 45 tys. m2 w III kw. br., dzięki czemu ich całkowite zasoby w Polsce przekroczyły 15 mln m2, wynika z danych Cushman & Wakefield. Planowana wielkość podaży na koniec 2019 r. wyniesie ponad 400 tys. m2.

"Na koniec III kw. 2019 roku nowa podaż na rynku powierzchni handlowych wyniosła ok. 45 tys. m2. Deweloperzy zakończyli budowę dwóch obiektów - centrum handlowego Stara Ujeżdżalnia w Jarosławiu (25 tys. m2) oraz parku handlowego N-Park (5,3 tys. m2) we Wrocławiu. Pozostałą część podaży uzupełniły Centrum Janki, Galeria Słowiańska w Zgorzelcu czy Galeria Głowno w województwie łódzkim, gdzie zakończyły się rozbudowy istniejących centrów handlowych. W ramach obiektów convenience (poniżej 5 tys. m2.) na rynek trafiło ok. 20 tys. m2, m.in.: Atut Bełchatów, Vendo Park w Pułtusku i Ostrołęce, czy centrum handlowe przy ul. Młodzianowskiej w Radomiu" - czytamy w komunikacie.

W budowie pozostaje ponad 100 tys. m2 powierzchni handlowej z terminem otwarcia do końca br., w związku z czym planowana wielkość podaży na koniec 2019 r. wyniesie ponad 400 tys. m2, podano także.

W III kwartale na polskim rynku handlowym swoje pierwsze sklepy otworzyły takie marki, jak koreańska LG Brand Store i holenderska marka modowa 100Days Amsterdam w warszawskim Klifie, hiszpańska marka modowa La'Mona w Pasażu Łódzkim, Monki - samodzielna marka odzieżowa z Grupy H&M w krakowskiej Bonarce, a także dwie włoskie marki modowe Corneliani i Fabiana Filippi w budynku Ethos w Warszawie. W tym samym czasie dwie odzieżowe marki - Cubus i Forever 21 - zdecydowały się wycofać z polskiego rynku, czytamy dalej.

Czynsze "prime" w najlepszych centrach handlowych pozostają stabilne, liderem pozostaje Warszawa, gdzie za lokale o powierzchni 100 m2 w najlepszych centrach handlowych stawki wahają się w granicach 100-130 euro/m2/miesiąc, a na pozostałych rynkach utrzymują się na poziomie 35-50 euro/m2/miesiąc. Jednocześnie obserwujemy coraz większą presję na obniżenie czynszów w mniej popularnych centrach handlowych z mniej atrakcyjną ofertą lub gorszą lokalizacją, wskazuje także C&W.