Badanie zostało przeprowadzone przez trzech pracowników Virginia Commonwealth University, którzy przyjrzeli się dniom roboczym 221 pracowników biurowych. Wyodrębnili pięć typów: idealny, typowy, niezaangażowany, kryzysowy oraz toksyczny. Zauważyli także, że poszczególne typy występują w seriach, a jeden zły dzień pracy może się szybko zamienić w kilka.

Co ciekawe, okazuje się, że czynniki, które determinują, jaki charakter ma nasz dzień roboczy, są w głównej mierze poza kontrolą pracowników. To menedżerowie odgrywają kluczową rolę w tym, jak jest skonstruowane środowisko pracy i jak odbierają je zatrudnieni.

Wróćmy do naszych typów i ich krótkich charakterystyk.

  • Typowy (34 proc. przypadków). Płynne wykonywanie zadań, które nie wymagają zbytniego namysłu. Nie masz ochoty na pracę, ale masz wystarczająco dużo motywacji, by być lekko zaangażowanym. To może być dzień nadrabiania zaległości. Kreatywność nie jest ani wysoka, ani niska. To dzień, który niczym się nie wyróżnia.
  • Idealny (29 proc. dni): Jesteś produktywny, czujesz się napędzany pozytywnym połączeniem autonomii, wymagającej pracy, posiadanych zasobów oraz wsparcia ze strony menedżera i organizacji. Zdrowe naciski, na przykład w postaci zbliżających się dedlajnów, sprawiają że jesteś w transie, a konflikty z ludźmi czy biurokracja nie spowalniają cię.
  • Kryzysowy (19 proc.): Gaszenie pożarów. Obecne są dobre czynniki takie jak angażujące zadania, ale jest mnóstwo problemów: projekt załamuje się, konfliktowe spotkania piętrzą się lub brakuje krytycznych zasobów (czas, personel, sprzęt). Postrzegasz swoją pracę jako kreatywną, ale w rzeczywistości nie jest taka.
  • Niezaangażowany (10 proc. dni): Jesteś „nieobecny”, ponieważ brakuje zarówno pozytywnych, jak i negatywnych oddziaływań środowiska pracy. Sprawia to, że brakuje ci zarówno presji, jak i motywacji. Tak samo jak bliskich dedlajnów. Przekłada się to na brak energii.
  • Toksyczny (8 proc.): Przeszkody, wyzwania lub konflikty mieszają się z brakiem pozytywnych czynników, takich jak swoboda, angażujące zadania i zachęty. Często występują w nim polityczne biurowe gierki czy „zatapianie” naszych projektów. Emocjonalne konflikty mają najbardziej negatywne konsekwencje.
Reklama

Warto uświadomić sobie, jak przebiega nasza dzisiejsza praca i co można zrobić, by była lepsza. Przytoczone badanie jest tu bardzo pomocne.