"Niczego nie można wykluczyć"

"Przyczyna usterki jest wciąż badana. Rozpatrywane są różne scenariusze, od sabotażu po usterkę techniczną. Niczego nie można wykluczyć" – powiedział dyżurny dyspozytor operatora przesyłowego Fingrid Arto Pahkin, cytowany m.in. przez dziennik "Helsingin Sanomat", zaznaczając, że służby wyjaśniają możliwy związek statków, które przebywały w momencie zerwania przesyłu energii w pobliżu kabla, z zaistniałą awarią.

W oficjalnym komunikacie operatora przesyłowego Fingrid poinformowano, że do zerwania przesyłu energii doszło w środę około południa.

Obecnie w wyjaśnienie sprawy, jak i lokalizację usterki, zaangażowane są straż przybrzeżna, straż graniczna oraz policja. Prasa, powołując się na informacje z mediów społecznościowych jak i serwisów śledzących ruch morski, poinformowała, że uwaga została skoncentrowana m.in. na pływającym pod banderą Hongkongu kontenerowcu Xin Xin Tian 2, który odbywał rejs przez Zatokę Fińską z Petersburga do egipskich portów i w stronę Kanału Sueskiego.

Służby badają sprawę

Policja i straż graniczna w Finlandii w czwartek poinformowały, że badają ewentualny związek zagranicznych statków przepływających przez Zatokę Fińską z możliwym uszkodzeniem podmorskiego kabla elektroenergetycznego EstLink 2. Według mediów

Nie podano, o jakie jednostki chodzi. Według serwisów śledzących ruch morski w zatoce statek patrolowy fińskiej straży granicznej eskortował wzdłuż południowego wybrzeża Finlandii tankowiec należący do rosyjskiej "floty cieni".

Jak opisuje dziennik "Helsingin Sanomat", statek Eagle S, pływający pod banderą Wysp Cooka, miał "wyraźnie zwolnić" w momencie, gdy doszło do awarii EstLink 2. Obecnie znajduje się na wodach Zatoki Fińskiej, niedaleko półwyspu Porkkala. Także chiński kontenerowiec Xin Xin Tian 2, pływający pod banderą Hongkongu, w czwartek rano znajdował się w tym rejonie. Oba statki realizują kurs z Petersburga w kierunku Egiptu.

To nie pierwszy przypadek

Po tym jak jesienią ub. roku doszło do rozerwania estońsko-fińskiego rurociągu Balticconnector przez prawdopodobne uderzenie kotwicy należącej do chińskiego frachtowca New Polar Bear, za każdym razem przy awariach i uszkodzeniach infrastruktury krytycznej pojawiają się obawy o możliwy sabotaż, wandalizm, czy akt terrorystyczny.

Połączenie energetyczne Estlink 2, utrzymywane przez fiński Fingrid i estoński Elering ma długość ok. 170 km, z czego na odcinku ok. 145 km kabel położony jest na dnie morskim, we wschodniej części Zatoki Fińskiej między estońskim Pussi i fińskim Porvoo. Kabel oddano do użytku w 2014 r. Stanowi ważne połączenie przesyłowe między Finlandią a krajami bałtyckimi o mocy ponad 650 MW (działający obecnie kabel Estlink 1 ma moc 350 MW).

Podkreśla się, że awaria Estlink 2 ma większe znaczenie dla Estonii, ponieważ w ostatnim czasie ceny energii elektrycznej w tym kraju były wyższe niż w Finlandii. Wcześniej na początku tego roku doszło do zwarcia instalacji w Estlink 2 po stronie estońskiej. Usterka naprawiana była przez kilka miesięcy. Uruchomione były m.in. moce rezerwowe, a przedłużająca się naprawa doprowadziła do wzrostu cen energii o kilkanaście procent. (PAP)