Jak powiedział agencji Reuters prezes Marian Bocek, firma jest na wczesnym etapie współpracy z wybranymi europejskimi producentami dronów. Dodał też, że produkcję ogniw E10 rozpocznie się we wrześniu.
Ogniwa E10 z szybkim czasem ładowania
Z danych jakie podaje firma InoBat wynika, że ogniwo E10 ładuje się w czasie krótszym niż 15 minut. W porównaniu z ogniwami obecnie dostępnymi na rynku akumulator E10 może obsłużyć ładunek większy o 40 proc. i zapewnia o 60 proc. dłuższy czas lotu.
Wcześniej słowacki startup produkował akumulatory głównie do pojazdów elektrycznych oraz elektrycznych pojazdów pionowego startu i lądowania. Obecnie obrany kurs to jak powiedział Bocek „naturalna ewolucja”, „napędzana popytem na wysokiej klasy baterie produkowane w Europie, zarówno na rynku dronów obronnych, jak i przemysłowych”.
Powiązania z Chinami
Reuters przypomina, że chiński producent baterii Gotion posiada 10 proc. udziałów w InoBat. W 2027 roku utworzona przez obie firmy spółka joint venture, rozpocznie produkcję akumulatorów do pojazdów elektrycznych dla Volkswagena. Natomiast działalność związana z akumulatorami do dronów, jest odrębnym przedsięwzięciem od spółki joint venture z Gotion – zapewnił Bocek.
Prezes powiedział też agencji Reuters, działalność InoBat w obszarze ogniw dla dronów wojskowych w pełni odpowiada wymogom NATO dotyczącym łańcucha dostaw.
Przemysł przestawia się na obronność
Naciski prezydenta USA Donalda Trumpa, aby Europa sama zadbała o swoje bezpieczeństwo, zmieniły nastawienie wielu państw i firm. Zwiększenie nakładów na zbrojenia sprawiły, że wiele firm przestawia swoje zakłady na produkcję wojskową.
Jednym z przykładów takiego działania jest Rheinmetall, największy europejski producent amunicji. Firma poinformowała, że zamierza przekształcić dwie fabryki części samochodowych w zakłady produkujące sprzęt obronny. Inny przykład pochodzi z Francji, gdzie firma produkująca amunicję Europlasma przejmuje odlewnię, która wcześniej należała do francuskiego producenta samochodów.
Kolejny przykład to przekształcenie starej fabryki pociągów francuskiej firmy Alstom we wschodnich Niemczech w Görlitz w Saksonii, w zakład produkcji czołgów i pojazdów wojskowych przez niemiecko-francuski koncern zbrojeniowy KNDS.
Źródło: Reuters