Boty zamieszczające automatyczne wpisy na Twitterze mogły zmienić wynik dwóch kluczowych wyborów na świecie – wynika z badania amerykańskich ekonomistów.

National Bureau of Economic Research opublikowało w tym miesiącu wstępne badanie ekonomiczne, z którego wynika, że automatyczne tweety odegrały niewielką, ale potencjalnie decydującą rolę w referendum dot. brexitu oraz zwycięstwie Donalda Trumpa w wyborach prezydenckich w USA w 2016 roku. Według ich przybliżonych obliczeń boty dodały 1,76 pkt proc. do głosów popierających brexit i mogą odpowiadać za 3,23 pkt proc. w głosach za kandydaturą Trumpa na prezydenta.

„Wyniki naszego badania sugerują, że ponieważ obie wygrane nastąpiły niską przewagą głosów, wpływ botów był marginalny, ale mógł być wystarczająco duży, żeby wpłynąć na wynik”, twierdzą autorzy badania.

Według pracy naukowców boty działały najsilniej w momencie, kiedy potwierdzały wcześniejsze poglądy wyborców – na przykład osoby popierające Trumpa najczęściej reagowały na wiadomości wysyłane przez boty wspierające Trumpa. Informacje te szybko się rozprzestrzeniały – zwykle użytkownicy Twittera rozpowszechniali i przyswajali je w ciągu 50-70 minut.

Badacze zbierali dane używając narzędzia, które pozwala na zbieranie losowej próbki tweetów pojawiających się w czasie rzeczywistym i mających określone cechy. Autorzy badania rozpoznawali boty m.in. po niespotykanie dużej liczbie tweetów, wysyłaniu wiadomości w środku nocy i przesyłaniu wiele razy tych samych wiadomości.

Reklama

Żeby dowiedzieć się, w jaki sposób tweety wpłynęły na głosy w wyborach, autorzy badania sprawdzili odsetek tweetów popierających wyjście z UE i kandydaturę Trumpa na danych obszarach geograficznych, żeby odkryć, czy istnieje korelacja pomiędzy głosami, a aktywnością na Twitterze. Następnie obliczyli, jaką część wszystkich tweetów popierających brexit lub Trumpa stanowiły wiadomości z kont zidentyfikowanych przez nich jako boty. To stanowiło podstawę do wyciągnięcia dalszych wniosków.

„Te dwie kampanie wyborcze i następujące po nich dyskusje o roli botów w kształtowaniu kampanii prowokują do pytań o to, czy władze powinny rozważyć wprowadzenie mechanizmów zapobiegających nieodpowiednie wykorzystywanie botów w przyszłości”, napisali autorzy badania.

>>> Polecamy: Unijny exodus. Brytyjczycy zaczynają tęsknić za polskimi pracownikami