CVC Capital Partners, jeden z wiodących na rynku globalnych funduszy private equity z siedzibą w Luksemburgu, stwierdził w liście do rady nadzorczej i zarządu Deutsche Bahn, że jest otwarty na dyskusję na temat potencjalnego zwiększenia wartości kapitałowej swojej oferty.

Jak podaje Bloomberg, w liście, którego kopię uzyskał Bloomberg News, CVC przedstawia argumenty, dlaczego uważa, że jego obecna oferta dla DB Schenker jest „lepszą” od oferty DSV. Wzywa też Deutsche Bahn do przeprowadzenia „procesu równego traktowania i przejrzystości, który pozwoli wygrać najlepszej ofercie”.

DSV ogłasza wygraną

Reklama

DSV ogłosiło 13 września, że ​​podpisało umowę przejęcia DB Schenker w transakcji gotówkowej za wartość kapitału własnego w wysokości 11,3 mld euro i wartość przedsiębiorstwa w wysokości 14,3 mld euro po tym, jak zarząd Deutsche Bahn poparł duńską ofertę. Według osób mających wiedzę w tej sprawie, do zakończenia transakcji konieczne jest jeszcze zatwierdzenie umowy przez radę nadzorczą Deutsche Bahn na posiedzeniu 27 września.

Oferta DSV

Oferta złożona przez duńską firmę logistyczną DSV poza ofertą gotówkową zawierała też klauzulę earn-out, czyli zobowiązania wypłacenia premii na rzecz DB, gdy wartość nabytych udziałów wzrośnie już po transakcji. Do tego dochodzą jeszcze pożyczki od sprzedawcy i reinwestycję z Deutsche Bahn.

Oferta CVC

Jednym z kluczowych tematów rozmów było utrzymanie miejsc pracy w Niemczech. Verdi, najpotężniejszy związek zawodowy w kraju, w zeszłym miesiącu wykonał niezwykły ruch, popierając ofertę CVC, mówiąc, że firma private equity może zwolnić mniej osób po przejęciu. W odpowiedzi na postawę związkowców DSV złożyło dodatkowe obietnice dotyczące miejsc pracy i inwestycji, podał Bloomberg News.

W ramach starań CVC o pozyskanie Deutsche Bahn, firma wykupująca na początku września zaoferowała gwarancję, że operator kolejowy w ostatecznym rozrachunku przynajmniej podwoi swój kapitał, jeśli zainwestuje 1 miliard euro, aby zachować do 24,9 proc. udziałów w DB Schenker. Oferta firmy private equity obejmowała również klauzulę earn-out, co oznacza, że cena zakupu zależy od osiągnięcia przez DB Schenker własnych celów zysku w ciągu najbliższych kilku lat. Oferta obejmowała również pożyczkę sprzedawcy, która jest zazwyczaj pożyczką udzielaną przez sprzedającego, aby pomóc oferentowi sfinansować transakcję.

Ostatnia desperacka próba CVC

Ruch CVC jest ostatnią desperacką próbą wpłynięcia na decyzję Deutsche Bahn dotycząca sprzedaży DB Schenker firmie DSV. W odpowiedzi na najnowszy list CVC, Deutsche Bahn stwierdziło, że proces sprzedaży został przeprowadzony zgodnie z prawem Unii Europejskiej w sposób przejrzysty, otwarty i wolny od dyskryminacji. Po dogłębnej analizie i jasno przekazanych parametrach, w terminie 22 sierpnia, „wynik był jasny”, że oferta DSV była najlepsza pod względem ekonomicznym, poinformowała Deutsche Bahn w oświadczeniu wysłanym e-mailem.

Pomimo propozycji CVC dotyczących podniesienia ceny oferty, zarząd Deutsche Bahn zdecydował się na ofertę DSV, ponieważ preferował gotówkę z góry.