Problematyczna globalizacja produkcji samochodów
Spór między Teslą, BMW i Unią Europejską podkreśla jak nadmierna globalizacja produkcji i handlu samochodowego wpływa na całą branżę. Zarówno Tesla, jak i BMW produkują swoje auta w Europie.
Unia Europejska kontra import aut z Chin
Fabryki Tesli znajdują się na niemal wszystkich kontynentach. Przedstawiciele firmy twierdzą, że unijne cła utrudniają handel samochodami, zwiększając koszty zakupu pojazdów wyprodukowanych w Chinach i eksportowanych do Europy. Mimo przyznania przez Brukselę niższych stawek celnych, w porównaniu z konkurentami, spółka Elona Muska twierdzi, że cła nadal stanowią wyzwanie dla jej modelu biznesowego. Z podobnym wnioskiem Tesla wystąpiła do Kanady, co podkreśla szerszą strategię firmy polegającą na angażowaniu rządów w politykę handlową.
BMW ręka w rękę z BYD i innymi
BMW, wraz z chińskimi producentami samochodów, takimi jak BYD, Geely i SAIC, przyłącza się do batalii prawnej, podkreślając zbiorowy sprzeciw branży wobec unijnej polityki taryfowej. Sytuacja ta może wpłynąć na przyszłe negocjacje handlowe i otworzyć dyskusje na temat potencjalnego wpływu ceł na globalne łańcuchy dostaw. W miarę postępu sprawy będzie ona stanowić krytyczny test międzynarodowych przepisów handlowych dotyczących wysoce konkurencyjnego rynku pojazdów elektrycznych.
źródło: quartz.com