Doradca prywatyzacyjny kolejarzy konsorcjum McKinsey – Bank Zachodni WBK optowało za sprzedażą pakietu 50 proc. plus jednej akcji PKP Cargo jednemu inwestorowi strategicznemu. Prezes PKP Jakub Karnowski zapowiedział, że we wrześniu zaprezentuje nowy plan sprzedaży.
PKP Cargo to obecnie drugi pod względem wielkości przewoźnik towarowy w Europie. Wartość spółki oszacowana w 2011 r. to 3,5 mld zł. Oddanie pakietu kontrolnego w jedne ręce miało pozwolić na wzięcie premii za kontrolę, a w efekcie na większe wpływy. W branży krąży opinia, że do modyfikacji nastawienia doszło, kiedy na sporządzonej przez PKP tzw. krótkiej liście inwestorów strategicznych pojawiły się Koleje Rosyjskie RŻD.
– Zmiana strategii prywatyzacyjnej ma osłabić obawy społeczne przed przejęciem PKP Cargo przez Rosjan. To zmiana problematyczna, bo zakup akcji przez rosyjskiego inwestora na giełdzie też wcale nie jest wykluczony. Giełda to dla Cargo wariant mniej bezpieczny i mniej przewidywalny – twierdzi Adrian Furgalski z Zespołu Doradców Gospodarczych „TOR”.
– Strategia prywatyzacyjna PKP Cargo jest właśnie aktualizowana. Sprawdzamy otoczenie rynkowe i analizujemy warianty. Jesienią przekażemy rekomendację do Ministerstwa Transportu – ucina rzecznik PKP Łukasz Kurpiewski.
Reklama
Według Furgalskiego do sprzedaży PKP Cargo dojdzie w przyszłym roku, przy czym upływ czasu działa na niekorzyść spółki. Pod kątem prywatyzacji w 2012 r. spółka wykazała świetne wyniki (zysk netto 399 mln zł). W I półroczu 2012 r. było już gorzej: nastąpił spadek przewiezionych towarów o 15 proc. w skali roku, a zysk netto wyniósł 99 mln zł.
Ogromne emocje towarzyszą też przygotowywanej sprzedaży spółki Polskie Koleje Linowe, do której należy m.in. kolejka na Kasprowy Wierch.
Według burmistrza Krynicy Dariusza Resko wartość PKL przekracza 300 mln zł. Zainteresowanie zakupem deklaruje słowacka spółka TMR, która ma ośrodki narciarskie m.in. na Łomnicy i Chopoku. W walce o Zakopane TMR pozyskał gminy Czernichów, Zawoja, Krynica–Zdrój i Szczawnica, z którymi zawiązał konsorcjum.
Przeciw oddaniu PKL Słowakom protestują politycy, m.in. Jagna Marczułajtis z PO i Arkadiusz Mularczyk z Solidarnej Polski. Przeciwnikiem ekspansji Słowaków jest Zakopane, które wspólnie z Poroninem, Kościeliskiem, Bukowiną Tatrzańską powołało spółkę komunalną Polskie Koleje Górskie. W celu wykupu udziałów w PKL, spółka przygotowuje już emisję obligacji.
Według naszych informacji zainteresowanie przejęciem PKL wykazywał w ciągu ostatnich też inwestor austriacki oraz grupa przedsiębiorców skupiona wokół byłego burmistrza Zakopanego Adama Bachledy-Curusia. PKP zapowiada rozpoczęcie procedury prywatyzacyjnej PKL na przełomie trzeciego i czwartego kwartału.
W spokojniejszej atmosferze przebiegają negocjacje dotyczące prywatyzacji należącej do PKP spółki TK Telekom, która zarządza siecią teleinformatyczną o długości ponad 30 tys. km. Szacowana wartość spółki to ok. 500 mln zł.
Najbliżej nabycia 100 proc. udziałów jest konsorcjum Hawe i IT Polpager (kojarzone z Zygmuntem Solorzem-Żakiem), z którym PKP przedłużyło okres wyłączności na negocjacje do końca września. Jak usłyszeliśmy, konsorcjum otrzymało dodatkowe dokumenty potrzebne do procesu due diligence. W razie fiaska rozmów w odwodzie czekają spółki GTS i Netia.