Jak poinformowała kolejowa spółka w komunikacie, jeden z przetargów został ogłoszony na rewitalizację odcinka Padew-Mielec i obejmuje m.in. kompleksową wymianę torów. Wyremontowane będą też stacja Chorzelów oraz przystanki Jaślany i Tuszów Narodowy. Obiekty te będą dostosowane do obsługi osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Natomiast w Mielcu powstanie nowy wiadukt drogowy przy ul. Sienkiewicza, który ma zastąpić dwa skrzyżowania kolejowo-drogowe. Przebudowanych zostanie też 12 skrzyżowań kolejowo-drogowych.

Drugi przetarg wyłonić ma wykonawcę, który wybuduje podziemne przejście w Mielcu w ciągu ul. Księdza Skargi i ul. Drzewieckiego.

Reklama

Roboty ujęte w przetargach na rewitalizację odcinka Padew–Mielec planowane są na I kwartał 2022 r., a na budowę przejścia podziemnego w Mielcu – w IV kwartale 2021 r. Szacunkowa wartość zamówień to ponad 170 mln zł. Inwestycje finansowane będą z Regionalnego Program Operacyjnego woj. podkarpackiego.

Jak podkreślił, cytowany w komunikacie prezes PKP PLK Ireneusz Merchel, inwestycje realizowane na Podkarpaciu z Krajowego Programu Kolejowego zwiększają dostępność i rolę kolei. „Na trasę Padew-Mielec–Dębica po 12 latach będą mogły wrócić pociągi pasażerskie. Zwiększą się możliwości atrakcyjnych podróży regionalnych oraz dalekobieżnych. Poprawią się także warunki przewozów towarów koleją – najbardziej ekologicznym środkiem transportu” – zaznaczył.

Natomiast marszałek woj. podkarpackiego Władysław Ortyl zwrócił uwagę, że przetarg na remont linii Mielec-Padew to ostatni element większej inwestycji na całym odcinku Dębica-Mielec-Padew.

„Przypomnę, że tak długo wyczekiwany remont tej linii to nie tylko wymiana torów, ale całej infrastruktury łącznie z wiaduktem w Mielcu, peronami, przystankami, przejściami podziemnymi, czy przejściami dla pieszych i rowerzystów. To również przebudowa terminalu przeładunkowego na Linii Hutniczo-Szerokotorowej w Woli Baranowskiej. Te wszystkie przedsięwzięcia są dofinasowane w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego województwa podkarpackiego” – podkreślił Ortyl, cytowany w komunikacie.

Zdaniem europosła PiS z Mielca Tomasza Poręby, który także wypowiada się w komunikacie, dzięki inwestycji miasto zyska nowy impuls do rozwoju. „Ta inwestycja zapewni bezpieczeństwo i komfort podróży oraz otworzy miasto i region na centralną Polskę” – dodał europoseł.

Ogłoszone przetargi to kolejne inwestycje prowadzone przez PLK na trasie Padew–Mielec–Dębica. Jesienią br. składy pasażerskie mają ruszyć na całej trasie. Obecnie czynna jest trasa Mielec-Dębica. Dzięki inwestycji od września nowym torem między Mielcem a Kochanówką jeżdżą już pociągi towarowe. Od 13 czerwca br. pojadą dalej - od Kochanówki do Dębicy.

Na stacji Mielec przebudowywane są obecnie tory i budowany peron. Kończą się prace na stacjach i przystankach m.in. Kochanówka, Wojsław, Pustków, Rzemień, Przecław, Dąbie, Pustynia. Perony będą wyposażone w wiaty, ławki oraz oznakowanie.

Do tej pory na trasie Dębica-Mielec przebudowano też 6 mostów, m.in. w Mielcu, Przecławiu, Tuszymie i ponad 30 przepustów. Prace na odcinku Dębica-Mielec kosztują 224,5 mln zł.

Inwestycja „Rewitalizacja linii kolejowej nr 25, na odcinku Padew - Mielec - Dębica” wpisana jest w Regionalny Program Operacyjny województwa podkarpackiego na lata 2014-2020. Całkowita wartość projektu to niemal 300 mln zł, a kwota dofinansowania unijnego to ponad 209 mln zł. (PAP)

Autor: Wojciech Huk

huk/ mmu/