"Zdecydowaną większość sprowadzonych pojazdów - dokładnie 54 471 sztuk - stanowiły samochody osobowe, których rejestracje wykazały drastyczny spadek w tym roku - o 18,7%. Widać, że kryzys rozlewa się również na mały biznes. Import samochodów użytkowych - 5 115 sztuk wykazał spadek o 19%" - czytamy w komunikacie.

Łącznie import w okresie 11 miesięcy wyniósł 717 425 aut i jest o 17,5% mniejszy niż rok wcześniej. Wiele wskazuje na to, że na koniec roku skumulowany wynik importu nie przekroczy 800 tys. sztuk. Mniejszy roczny notowano ostatnio w 2013 roku (759 455 szt.). Liczba rejestracji używanych samochodów osobowych spadła na przestrzeni roku również o 17,5%, do 655 481 sztuk, a samochodów dostawczych - o 17,8%, do poziomu 61 944 sztuk, wskazano w materiale.

"Średni wiek importowanego auta w listopadzie wyniósł 12,93 roku, a średnia po 11 miesiącach przekroczyła poziom 13 lat i osiągnęła dokładnie 13,08 roku. Decydujący wpływ na taki wynik miał rekordowy wiek aut osobowych, który przekroczył 13 lat (13,16), a w przypadku silników benzynowych osiągnął pułap 14 lat (14,00)" - czytamy dalej.

Ranking Top 20 krajów, z których w bieżącym roku najczęściej importowane są samochody do Polski, przedstawia się następująco:
Reklama
1. Niemcy - 377 240 szt. (-25,9%)
2. Francja - 91 746 szt. (1,2%)
3. Belgia - 47 552 szt. (-16,3%)
4. Holandia - 38 328 szt. (0,6%)
5. Stany Zjednoczone - 34 881 szt. (6,1%)
6. Włochy - 21 213 szt. (-25,8%)
7. Austria - 20 211 szt. (-11,1%)
8. Szwajcaria - 18 628 szt. (-18,5%)
9. Szwecja - 17 881 szt. (10,2%)
10. Dania - 17 072 szt. (0%)
11. Kanada - 4 679 szt. (-8,5%)
12. Norwegia - 4 600 szt. (90,5%)
13. Wielka Brytania - 4 040 szt. (-49%)
14. Czechy - 3 485 szt. (-3,7%)
15. Luksemburg - 2 777 szt. (-19,1%)
16. Finlandia - 2 583 szt. (21,4%)
17. Hiszpania - 2 332 szt. (-4,3%)
18. Japonia - 1 349 szt. (11,2%)
19. Litwa - 1 035 szt. (19,5%)
20. Słowacja - 744 szt. (0,9%)