Fabryka Stadlera w Siedlcach ma nowe kontrakty we Włoszech za ponad 300 mln zł [ZDJĘCIA]
Fabryka Stadlera w Siedlcach otrzymała nowe zamówienia z Włoch za ponad 300 mln zł – dowiedział się „Forsal”. Oto, jakie pociągi dostarczy ten producent na tory słonecznej Italii i co sprzedają na ten rynek jego konkurenci.
Fabryka Stadlera w Siedlcach otrzymała nowe zamówienia z Włoch za ponad 300 mln zł – dowiedział się „Forsal”. Oto, jakie pociągi dostarczy ten producent na tory słonecznej Italii i co sprzedają na ten rynek jego konkurenci.
1 Przewoźnik TPER zamówił u Stadlera siedem pięcioczłonowych pojazdów elektrycznych typu Flirt. Uwzględniając nowe zamówienie, ten prywatny przewoźnik będzie będzie posiadał flotę 26 flirtów. Pociąg Flirt dla TPER to pojazdy niskopodłogowe, klimatyzowane, z 269 miejscami siedzącymi i 77 fotelami składanymi. Będą wozić pasażerów w prowincjach Bolonia i Ferrara. Prezes Stadlera w Polsce Christian Spichiger, potwierdza, że dostawy zrealizuje w ramach grupy zakład w Siedlcach.
Media / Matteo Rivolta
2 Te pociągi będą z kolei woziły pasażerów na niezelektryfikowanych odcinkach w regionie Lombardii. Dla regionalnego przewoźnika Ferrovienord Stadler wyprodukuje w Siedlcach cztery spalinowe pojazdy GTW 4/12. Niska podłoga znajduje się na 75 proc. długości każdego z pojazdów. W środku znajdą się łącznie 243 miejsca siedzące oraz toalety dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych. Szwajcarski producent twierdzi, że pojazdy będą charakteryzowały się niskim zużyciem energii i niskimi kosztami utrzymania.
Media
3 W sumie Stadler sprzedał w 11 różnych regionach Włoch łącznie 169 pojazdów – w tym 93 elektryczne flirty (w tym pięć dwutrakcyjnych), 50 spalinowych składów GTW oraz 26 pojazdów na specjalne zamówienia. W eksploatacji na terenie Włoch jest też 36 pojazdów Flirt Tilo, które należą do państwowego szwajcarskiego przewoźnika SBB i kursują między Szwajcarią a Mediolanem. Na zdjęciu spalinowy GTW.
Media
4 Konkurenci Stadlera też dostarczają do Włoch. Nowosądecki Newag produkuje obecnie spalinowe pociągi Vulcano dla przewoźnika Ferrovia Circumetnea (FCE) z Katanii. Włosi zamówili w Polsce cztery sztuki za niespełna 15 mln euro, ale z opcją rozszerzenie do 10 (wtedy wartość kontraktu wzrośnie do prawie 40 mln euro). Spółka FCE obsługuje 110-kilometrową linię wąskotorową, która okrąża wulkan Etna na Sycylii. To pierwsza umowa Newagu na dostawę taboru poza granice Polski.
Media
5 We Włoszech zadomowiona jest za to bydgoska Pesa, która dostarcza na ten rynek już od lat. Z ostatnim włoskim kontraktem tego producenta – na spalinowe pociągi pasażerskie Atribo ATR 220 – jest jednak problem. Państwowy przewoźnik Trenitalia zamówił dla regionów Toskania, Marche i Basilicata w sumie 40 pojazdów, z czego polski producent dostarczył na razie 19. Do czasu usunięcia stwierdzonych usterek włoski przewoźnik wstrzymał odbiory kolejnych. W sumie cały kontrakt jest wart prawie 140 mln euro.
Media
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję