Oznacza to, że europejskie organy kontrolujące (np. Inspekcja Transportu Drogowego) będą musiały mieć możliwość odbierania informacji dotyczących transportu towarowego w postaci elektronicznej.
Nie, ale podczas kontroli dokumenty elektroniczne będą musiały być akceptowane. Jest to olbrzymia szansa całej branży TSL, która od wielu lat czeka na możliwość korzystania np. z e-CMR.
Ma ono działać w oparciu o certyfikowane platformy eFTI, które mają być gwarantem bezpieczeństwa przechowywania danych i ich dostępności. Na rynku europejskim istnieje wiele firm – platform e-CMR, dostarczających usługi z zakresu digitalizacji dokumentów. Kolejną grupę zainteresowanych certyfikacją stanowią dostawcy oprogramowania typu TMS, giełdy transportowe czy operatorzy EDI (Elektronicznej Wymiany Dokumentów). Docelowo tego typu dostawcy usług będą mogły się stać certyfikowanymi platformami eFTI.
Nad wytycznymi, jakie powinny spełniać platformy pracuje DTLF (Digital Transport and Logistics Forum) i będą one przedstawione w formie aktu wykonawczego najprawdopodobniej na koniec 2023 r.
Rozporządzenie eFTI obejmuje bardzo szeroki kontekst związany z digitalizacją praktycznie wszystkich dokumentów dotyczących niemal każdej gałęzi transportu. Mówimy zatem docelowo o możliwości korzystania z elektronicznych dokumentów dotyczących umowy przewozu i towaru, takich jak: listy przewozowe, deklaracje celne, certyfikaty ADR itp. Dodatkowo digitalizacji mają podlegać dokumenty związane z personelem (np. prawo jazdy, karta kierowcy) oraz środkiem transportu (np. dowód rejestracyjny, ubezpieczenie).
Digitalizacja obiegu dokumentów w transporcie i logistyce to podstawowy krok w kierunku transformacji cyfrowej firm działających z różnymi partnerami w łańcuchu dostaw.
W kontekście nawet samego e-CMR możemy mówić o licznych korzyściach. Skrócenie procesu obsługi dokumentu, wyeliminowanie błędów w dokumentacji, obniżenie kosztów zużycia papieru – to tylko niektóre. Jednym z najważniejszych powodów, dla którego firmy tak niecierpliwie czekają na elektroniczną wersję CMR, jest przyspieszenie płatności za wykonanie przewozu.
Obecnie jesteśmy na etapie powstawania inicjatyw krajowych i międzynarodowych, które mają zbliżyć się do docelowego modelu wymiany danych transportowych w finalnym zapisie rozporządzenia. W Polsce organizacją mocno zaangażowaną w prace na rzecz możliwości wykorzystywania elektronicznego listu przewozowego jest GS1 Polska, która dzięki współpracy z dostawcami rozwiązań e-CMR koordynuje pilotażowe wdrożenia w tym zakresie.
Pobierz dodatek: 28. Ranking firm TSL