"Do 31 grudnia 2021 r. planujemy wszcząć postępowanie przetargowe na realizację 30 MOP-ów: 4 MOP-y przy autostradzie A1, 2 MOP-y przy autostradzie A4, 2 MOP-y przy drodze ekspresowej S5, 11 MOP-ów przy drodze ekspresowej S7, 3 MOP-y przy drodze ekspresowej S17, 2 MOP-y przy drodze ekspresowej S19, 6 MOP-ów przy drodze ekspresowej S61" - wymieniono w komunikacie

"To nie wszystko. Mamy już zaplanowane pierwsze przetargi na 2022 rok. Na liście na razie znajdują się postępowania przetargowe na budowę 11 MOP-ów, które powstaną przy autostradzie A1 (pięć MOP-ów) oraz przy drogach ekspresowych S19 (dwa MOP-y) i S61 (cztery MOP-y)" - dodano.

GDDKiA zarządza 127 MOP-ami kat. I, a pozostałe 104 MOP-y kat. II i III zarządzane są przez dzierżawców wyłonionych w przetargach.

Obecnie trwają przetargi na MOP-y przy czterech drogach ekspresowych. W woj. podlaskim na S8 (MOP Biernatki Wschód, Biernatki Zachód, Kossaki, Kołaki, Cibory Południe). W woj. pomorskim na S6 (MOP Kamień Południe, Kamień Północ). W woj. lubelskim MOP na S19 (Janów Lubelski Zachód, Janów Lubelski Wschód) oraz woj. świętokrzyskim na S7 (MOP Syków), podano także.

Reklama

GDDKiA zarządza MOP-ami podstawowymi, czyli kategorii I z parkingami i toaletami. MOP-y kategorii II i III realizowane są przez partnerów prywatnych, którzy w oparciu o własny rachunek ekonomiczny podejmują decyzję o realizacji inwestycji. W celu zapewnienia transparentności oraz optymalizacji przychodów Krajowego Funduszu Drogowego, operatorzy MOP-ów wybierani są w konkurencyjnych przetargach. Ich zadaniem jest wybudowanie infrastruktury pozwalającej kierowcom m.in. zatankować paliwo i skorzystać z obiektów gastronomicznych (MOP kat. II) oraz skorzystać z obiektów hotelowych, które zapewniają nocleg (MOP kat. III).