Kolejowe nowości z targów Innotrans w Berlinie. Pociągi regionalne są coraz szybsze i cichsze [ZDJĘCIA]
Targi taboru szynowego Innotrans w Berlinie tym razem odbywają się pod znakiem nowoczesnej, komfortowej kolei regionalnej. Codzienne podróże do pracy czy szkoły mogą być tak wygodne, jak przejazd szybkimi składami rozpędzającymi się powyżej 300 km/h. Pociągi są nie tylko ciche, ale i coraz szybsze. Producenci szukają też kolejnych ekologicznych rozwiązań dla linii niezelektryfikowanych.
Targi taboru szynowego Innotrans w Berlinie tym razem odbywają się pod znakiem nowoczesnej, komfortowej kolei regionalnej. Codzienne podróże do pracy czy szkoły mogą być tak wygodne, jak przejazd szybkimi składami rozpędzającymi się powyżej 300 km/h. Pociągi są nie tylko ciche ale i coraz szybsze. Producenci szukają też kolejnych ekologicznych rozwiązań dla linii niezelektryfikowanych.
1 Elektryczny skład piętrowy Transito dla szwedzkiego przewoźnika Mälab wyprodukował szwajcarski Stadler. Wyróżnia się m.in. specjalną konstrukcją odporną zarówno na niskie temperatury (do -40 stopni), jak i na duże opady śniegu (do 80 cm). Pociągi będą jeździły od maja 2019 roku pod marką Mälartåg na czterech trasach na zachód od Sztokholmu, wokół jeziora Mälar. fot. Krzysztof Śmietana
Forsal.pl
2 W środku składu znalazło się 357 miejsc siedzących. Wnętrze wykończeniem i oświetleniem przypomina nieco te, które widzimy w samolotach. Skład ma wydajne ogrzewanie podłogi i ścian oraz izolację dostosowaną do niskich temperatur panujących w Skandynawii. Podłoga pociągów została tak zaprojektowana, by wykluczyć jej przemarzanie. fot. Krzysztof Śmietana
Forsal.pl
3 Na targach InnoTrans premierę ma akumulatorowy, elektryczny skład Talent 3 firmy Bombardier. Może obsługiwać trasy, które są zelektryfikowane tylko na pewnym odcinku. Skład ładuje baterie na fragmencie linii z siecią trakcyjną a zgromadzoną energię wykorzystuje na odcinku niezelektryfikowanym. Dzięki temu można skrócić czas podróży, bo na takiej trasie nie trzeba zmieniać lokomotywy (lub ewentualnie nie trzeba się przesiadać z jednego pociągu do drugiego). Dodatkowo na odcinkach niezelektryfikowanych skład może zastąpić nieekologiczne i głośne pociągi spalinowe. fot. Krzysztof Śmietana
Forsal.pl
4 We wnętrzu Talenta jest dużo przestrzeni nie tylko dla pasażerów. Są miejsca dla cięższych rowerów elektrycznych czy na narty. fot. Krzysztof Śmietana
Forsal.pl
5 We wnętrzu piętrusa wyprodukowanego przez Skodę znalazła się też część dla rodziców z dziećmi. Skład może zabrać 674 pasażerów i rozpędzić się do prędkości 190 km na godz. fot. Krzysztof Śmietana
Forsal.pl
6 Intrygujący wygląd ma elektryczny pociąg dla szwajcarskiego przewoźnika Regionalverkehr Bern-Solothurn. Ta linia to „wąskotorówka”, bo rozstaw szyn wynosi 1 metr. Takie trasy u nas kojarzą ze ślimaczą prędkością, ale w Szwajcarii tory mają bardzo dobre parametry. Skład rozpędzi się do 100 km/h. fot. Krzysztof Śmietana
Forsal.pl
7 Wyprodukowany przez Stadlera skład ma 60 metrów długości. By zapewnić szybką wymianę pasażerów przewidziano osiem par drzwi. Pasażerowie mają do dyspozycji 102 miejsca siedzące i 380 miejsc stojących. Skład zacznie kursować pod koniec tego roku. fot. Krzysztof Śmietana
Forsal.pl
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję