Tarcza TBM Faustyna zakończyła swoją misję na budowa tunelu średnicowego w Łodzi. Cztery jednotorowe tunele podziemnego połączenia kolejowego Łódź Fabryczna – Łódź Kaliska/Łódź Żabieniec są gotowe. Obecnie trwają prace wykończeniowe, a w tunelach montowane są instalacje oraz powstają perony.
Po zakończeniu wszystkich prac, tunel średnicowy w Łodzi zmieni oblicze transportu kolejowego w centrum Polski. Na trasie podziemnego połączenia pod centrum miasta znajdą się trzy przystanki – Łódź Śródmieście, Łódź Polesie oraz największy z nich, Łódź Koziny. Koszt inwestycje to ponad 2 mld zł.
Stacja Łódź Koziny – największa na trasie
Łódź Koziny to największa stacja z trzech przystanków na całej trasie średnicowej. Wszystkie budowane stacje będą miały trzy podziemne kondygnacje, jednak tylko na Kozinach ruch kolejowy odbywać się będzie na dwóch poziomach -2 i -3, gdzie zatrzymywać się będą pociągi jadące w kierunku z i do stacji Łódź Fabryczna, Kaliska i Żabieńca.
Na poziomie -1 znajdować się będzie hol komunikacyjny dla podróżnych. Komunikację miedzy poziomami zapewni zapewnią podróżnym windy oraz schody stałe i ruchome.
Ruszyła budowa peronów
Obecnie na najniższym poziomie stacji na Koziny rozpoczęły się prace przy budowie konstrukcji zbrojeniowych i zalewaniu betonem peronów. Jednocześnie wylewane są stropy nad poziomami -2 i -1. Jeden poziom przystanku Łódź Koziny ma powierzchnię około 19,5 tys. mkw (ponad 260 m długości i około 75 m szerokości), dlatego strop nad najniższym poziomem -3 wsparty jest na 75 słupach. Natomiast nad poziom -2 strop wspiera 40 słupów. Głębokość przystanku to niemal 30 metrów.
W tunelach jednotorowych, które wydrążyła maszyna TBM Faustyna, w większości ułożono warstwy betonu pod budowę torów. Następnie przygotowane zostanie podtorze, wybudowane perony techniczne, zamontowane zostaną niezbędne instalacje.
7 km trasy pod ziemią
Łączna długość tunelu średnicowego w Łodzi to ponad 7 kilometrów podziemnych korytarzy. Składają się na to cztery jednotorowe tunele oraz jeden dwutorowy o długości 2,6 km. Największy dwutorowy tunel ma 13 metrów średnicy.
Na trasie powstają trzy podziemne przystanki pasażerskie, pięć dużych obiektów inżynieryjnych oraz dwie komory technologiczne.
Projekt jest kontynuacją budowy dworca Łódź Fabryczna, który z dworca końcowego stanie się przelotowym.
Źródło: PKP PLK S.A.