Powierzchnia handlowo-usługowa, która służy pasażerom i gościom warszawskiego portu, została zwiększona z 2,8 tys. do 7,5 tys. mkw. łącznie na obu terminalach (T1+T2). W chwili obecnej pasażerowie mogą skorzystać z oferty ponad 50 różnych sklepów i punktów usługowych. Do dyspozycji pasażerów jest także dostępnych ponad 15 różnych lokali gastronomicznych - restauracji, kawiarni i barów z pijalnią czekolady włącznie. Port zapewnia także możliwość skorzystania z różnego rodzaju usług finansowych (typu banki, kantor wymiany walut, punkt zwrotu podatku VAT, bankomaty) oraz punktów wynajmu samochodów, usług korporacji taksówkowych czy informacji turystycznej. Oferta PPL wydaje się więc być bogata, jednak niektóre linie lotnicze operujące w Warszawie czują jej niedosyt.
- Mankamentem jest dość uboga oferta handlowo-gastronomiczna. W T2 po stronie landside oraz airside pasażerowie mają mały wybór. Jest to kłopotem nie tylko dla podróżnych, ale również dla linii lotniczych, gdyż zgodnie z wymogami stawianymi przez Unię Europejską pasażerom których odlot jest opóźniony, trzeba zapewnić ciepły posiłek - mówi Cezary Cichowicz, airport manager Warsaw British Airways.
Jakub Mielniczuk, rzecznik prasowy PPL, uważa jednak, że pod względem oferty handlowo-gastronomicznej warszawskie lotnisko nie powinno mieć kompleksów.
- Od otwarcia T2 upłynął zaledwie rok. Jak na pełną adaptację i żywotność tego typu obiektów to bardzo krótki okres. Przez ten czas stworzyliśmy z naszymi partnerami sporą sieć obiektów handlowych nie tylko z tradycyjnie oferowanymi na lotniskach produktami kosmetycznymi oraz alkoholowymi. Szybko rozwijamy ofertę strefy komercyjnej o sklepy z odzieżą. W połowie marca w T2 otwarty został nowy ekskluzywny butik z ubraniami i dodatkami. Również w kwestii lokali gastronomicznych nie mamy się czego wstydzić. Oferta 15 różnych punktów - restauracji i kawiarni - jest jak na wielkość naszego lotniska bardzo zadowalająca. Mimo to pasażerowie mogą się spodziewać dalszego wzbogacania oferty, gdyż mamy jeszcze lokale do zagospodarowania.
Reklama

Salony dla VIP

W ofercie można również znaleźć salony Executive Lounge, w których pasażerowie mogą oczekiwać na wylot w komfortowych warunkach, a także ekskluzywne salony VIP, z ofertą z najwyższej półki oraz hotel. Niezależny dojazd, komfortowe wyposażenie, oraz pełna separacja od innego ruchu pasażerskiego mają podnieść walory funkcjonalności obsługi tej kategorii pasażerów. To czego jeszcze tutaj brakuje, to dostęp do bezprzewodowego internetu, co jest już standardem na wielu innych lotniskach europejskich, ale również takiej usługi możemy się z najbliższym czasie w Warszawie spodziewać.

Odprawa samoobsługowa

Self check-in czeka na linie lotnicze. Niestety, jak na razie tylko dwie linie zdecydowały się korzystać z tych ułatwień: Lufthansa i PLL LOT. Pozostałe zastanawiają się lub już pracują nad wejściem do systemu. W hali odlotów T2 znajdują się 4 takie stanowiska (docelowo ma być ich 8). Tutaj pasażer może samodzielnie dokonać odprawy biletowej. Z wydrukowaną kartą pokładową, mając jedynie bagaż podręczny, może przejść bezpośrednio do kontroli bezpieczeństwa, natomiast pasażer, który podróżuje z bagażem rejestrowanym, może przejść do stanowisk szybkiej odprawy bagażu. To nowoczesne rozwiązanie pozwala na znaczne skrócenie odprawy i jednocześnie umożliwia samodzielny wybór miejsca w samolocie.
- Ich zastosowanie będzie usprawnione, kiedy pasażer otrzyma wsparcie instruktażowe, a PPL wzmocni działania marketingowe promujące samodzielną odprawę. T2, który jest przestronny i przyjazny, oferuje pasażerom premium ciche i sprzyjające odpoczynkowi wnętrza. Jako nowoczesne lotnisko Okęcie ma wyrafinowany design i infrastrukturę, która sprawia, że wizyta na lotnisku jest przyjemną częścią podróży. Elementami brakującymi, które mogłyby zwiększyć komfort podróżujących, są monitory informujące o odprawie oraz oznakowanie chodników na zewnątrz z informacją, które linie odprawiają się w danej części lotniska - mówi Klaus Gorny, rzecznik prasowy Lufthansy.

Parkuj i leć

Oprócz nowoczesnej strefy handlowo-usługowej Port im. Fryderyka Chopina oferuje swoim pasażerom również cztery parkingi, z których każdy dostosowany jest do potrzeb pasażerów (parking godzinowy, parking dobowy, wielopoziomowy i terenowy). PPL na bieżąco wprowadza nowe rozwiązania organizacyjne i stara się jak najbardziej uatrakcyjnić pobyt pasażerów na lotnisku, korzystając z najlepszych wzorców. Jednakże na wprowadzenie wszystkich rozwiązań potrzeba czasu, zwłaszcza że warszawskie lotnisko Chopina jest w dalszym ciągu rozbudowywane i modernizowane.