Wiceminister funduszy i polityki regionalnej, pełnomocnik rządu ds. CPK Marcin Horała był pytany w radiowej Trójce, czy budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego jest zagrożona w związku z poszukiwaniem oszczędności w budżecie. W odpowiedzi podkreślił, że ta inwestycja nie jest zagrożona, co nie znaczy, że jest "świętą krową".

"Program inwestycyjny CPK to jest kilkadziesiąt projektów inwestycyjnych, ale czy np. odcinek linii kolejowej Milanów - Fronołów, który jest planowany na 2032 r., w wyniku pewnych decyzji o ograniczonych możliwościach pożyczkowych państwa nie będzie np. przesunięty na 2033 lub 2034 rok, za to głowy nie dam" - zaznaczył Horała.

Pełnomocnik rządu zapewnił, że samo lotnisko, węzeł i połączenie kolejowe Warszawa - Łódź zagrożone nie są. "Nie ma mowy o opóźnieniu, a co dopiero o blokowaniu budowy. To jest inwestycja, która przyniesie Polsce pieniądze, a w kryzysie potrzebujemy inwestycji napędzających gospodarkę jeszcze bardziej niż w czasach łatwiejszych" - podkreślił.

W ubiegłym tygodniu Horała przekazał w programie "Gość Wiadomości" TVP Info, że "niemal pewne jest to", że fizyczna budowa, a dokładniej - prace przygotowawcze dla inwestycji Portu Solidarność mają rozpocząć się w 2023 r.

Reklama

"Połowa przyszłego roku, rozpoczniemy prace budowlane przy samym lotnisku, ale już wcześniej rozpoczną się prace budowlane przy tunelu Kolei Dużych Prędkości w Łodzi, i to będzie ten pierwszy moment w całym programie inwestycyjnym CPK, rozpoczęcia prac" - mówił wówczas pełnomocnik rządu ds. CPK.

10 listopada br. spółka Centralny Port Komunikacyjny podpisała umowę z konsorcjum Foster+Partners i Buro Happold na tzw. master architekta nowego portu lotniczego. Wartość umowy wynosi ok. 150 mln euro. Projekt kluczowych obiektów CPK ma być gotowy w połowie 2023 r.

Na początku października spółka CPK złożyła do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska (RDOŚ) w Warszawie raport oceny oddziaływania na środowisko dla Centralnego Portu Komunikacyjnego. Jak informowano wówczas, raport to element wniosku o wydanie tzw. decyzji środowiskowej.

W ramach projektu CPK w odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3 tys. ha zostanie wybudowany Port Lotniczy Solidarność, który w pierwszym etapie będzie w stanie obsługiwać 40 mln pasażerów rocznie. W skład CPK wejdą też inwestycje kolejowe: węzeł w bezpośredniej bliskości lotniska i połączenia na terenie kraju, które umożliwią przejazd między Warszawą a największymi polskimi miastami w czasie nie dłuższym niż 2,5 godz.

CPK ma zostać wybudowany do 2027 r. wraz z realizacją niezbędnych połączeń z komponentami sieci kolejowej i drogowej.

autorka: Longina Grzegórska-Szpyt