Dobrze opracowane logo pomaga budować pozytywny wizerunek firmy. Okazuje się przy tym, że aby stworzyć ogólnoświatowy symbol, nie potrzeba wcale wytężonej pracy całego sztabu grafików i specjalistów od wizerunku.

ikona lupy />
Reklama

Coca-Cola

Autorem nazwy i loga tego napoju jest Frank M. Robinson, księgowy i partner w interesach Johna S. Pembertona, farmaceuty, który opracował formułę Coca-Coli. Podobno Robinson zaproponował taką nazwę napoju, bo wierzył, że dwie wielkie litery C będą dobrze wyglądały na materiałach reklamowych. Samodzielnie namalował również logo napoju.

Od tego czasu kształt liter wykorzystanych w logo prawie się nie zmienił. Właściciele firmy zdecydowali się tylko na zmianę koloru czcionki – litery najpierw przez wiele były czarne, ale pod koniec lat 50. XX wieku logo zyskało charakterystyczne biało-czerwone barwy. W 1969 roku pod napisem pojawiła się z kolei biała fala.

Nie tylko sam napis Coca-Cola jest rozpoznawalny na całym świecie. Także tradycyjna butelka napoju stała się ikoną.

W rankingu Best Global Brands Coca-Cola został najcenniejszą marką świata 2011 roku.

ikona lupy />

Pepsi-Cola

Napój ten, największy konkurent Coca–Coli, został wprowadzony na rynek w 1898 roku przez amerykańskiego farmaceutę Caleba Bradhama. Na początku nazywał się "Brad's Drink" i był produkowany w domu pomysłodawcy. Dopiero z czasem zmieniono mu nazwę na Pepsi-Cola. Pierwotnie napój miał być lekiem na niestrawność, a jego nowa nazwa pochodziła od pepsyny - enzymu zwalczającego niestrawność.

Już zmiana nazwy była podyktowana chęcią współzawodnictwa z konkurencyjną Coca-Colą. Podobnie było z pierwszym logo Pepsi, którego autorem był sąsiad Bradhama. Dwuczłonowa nazwa napoju była więc pisana wielkimi literami, czcionką podobną jak u Coca-Coli. Logo różniło się tylko kolorem liter, które u Pepsi-Coli były czerwone.

W późniejszych latach Pepsi zmieniała logo wielokrotnie. Pierwszą poważną zmianę ten znak towarowy przeszedł w latach 50. XX w., kiedy symbolem towarowym Pepsi stał się trójkolorowy kapsel z czerwonym napisem Pepsi-Cola. Kolejne zmiany przypadły na lata 60., 70. i 90. XX wieku. Logo zmieniano też dwukrotnie w XXI wieku.

ikona lupy />

Mercedes-Benz

Autorem tego znaku towarowego jest niemiecki przedsiębiorca i konstruktor pojazdów Gottlieb Daimler i początkowo było to logo firmy Daimlera - Daimler-Motoren-Gesellschaft (DMG). Na jednej z rodzinnych fotografii właściciela DMG widoczny jest jego dom rodzinny, nad którym Daimler dorysował gwiazdę i podpisał ją słowami: "Ta gwiazda będzie również świecić nad moją własną fabryką i będzie symbolizować jej rozkwit". Gwiazda Daimlera miała też podkreślać dominację firmy na lądzie, wodzie i w powietrzu. Daimler planował bowiem produkować nie tylko samochody, ale także łodzie i samoloty.

W 1900 roku wytwórnia DMG zawarła z Emilem Jellinkiem umowę o sprzedaży samochodów i silników Daimlera. Jellinek, przedsiębiorca o szerokich kontaktach w kręgach międzynarodowej finansjery i arystokracji, sprzedawał już wcześniej produkty Daimlera. Teraz jednak DMG zmieniła nazwę na Daimler-Mercedes (Mercedes było imieniem córki Jellinka). Jako logotypu nowa firma zaczęła używać tej samej trójramiennej gwiazdy, opracowanej jeszcze przez Daimlera.

W 1926 roku Daimler-Mercedes połączyła siły z konkurencyjnym przedsiębiorstwem Karla Benza – w ten sposób powstała marka Mercedes Benz. W latach trzydziestych nowa firma zastąpiła gwiazdę Daimlera nowym logotypem - słowem Benz otoczonym wieńcem laurowym, symbolizującym "zwycięstwo" nad kryzysem lat 30. i potwierdzającym dominację firmy na wodzie, lądzie i w powietrzu. Nowy symbol nie przyjął się jednak i Mercedes Benz powrócił do gwiazdy Daimlera.

ikona lupy />

McDonald’s

Prototyp tego logo powstał zaraz po założeniu najsławniejszego fast-foodu świata przez pochodzących ze Szkocji braci McDonald. Kiedy wraz z biznesmenem Rayem Krocem otworzyli swój pierwszy bar, jako znak firmowy wykorzystali złote łuki, które były elementem konstrukcji budynku, a obserwowane z odpowiedniego kąta układały się w literę M. W 1962 roku Jim Schindler połączył dwa łuki ze sobą i zaprezentował logo, które znamy dzisiaj.

Znak firmowy McDonald'sa zmieniał się, ale nigdy nie przeszedł żadnych fundamentalnych zmian. Nie jest jednak identyczny we wszystkich krajach – na przykład w Kanadzie uzupełnia je liść klonowy.

ikona lupy />

Apple

Pierwsze logo Apple zostało zaprojektowane w latach 70. przez Ronalda Wayne’a i Steve’a Jobsa i nie było wcale jabłkiem. Czarno-biały rysunek przedstawiał siedzącego pod jabłonią Isaaca Newtona w momencie jego kluczowego odkrycia, kiedy spadające na głowę jabłko podsunęło naukowcowi myśl o prawu grawitacji.

Władze firmy uznały jednak, że logo jest "przeintelektualizowane" i niemożliwe do odtworzenia w miniaturce. Dlatego zdecydowano się na zmiany i w 1976 roku przedstawiono nowy logotyp – znane nam nadgryzione jabłko, którego autorem jest Rob Janoff z Agencji Regis McKenna.

Dlaczego szefowie Apple’a wybrali na logo właśnie nadgryzione jabłko? Jest kilka teorii. Przede wszystkim jabłko to symbol prawa grawitacji. Ta wersja wydaje się być tym bardziej prawdopodobna, że nie tylko pierwsze logo było zainspirowane odkryciami Newtona. Do 1998 jabłko było bowiem kolorowe – tęczowe pasy, w jakie było pomalowane, miały symbolizować jeszcze jedno dokonanie Newtona, a mianowicie rozdzielenie barw za pomocą pryzmatu.

Ale są też inne wyjaśnienia. Logo Apple’a można tłumaczyć w kontekście biblijnym, nawiązując do historii Adama i Ewy i skosztowaniu przez nich owocu z „drzewa wiedzy”. Jabłko byłoby więc znakiem kuszenia klientów produktami Apple’a.

Kolejna teoria zakłada, że jabłko jest hołdem dla Alana Turinga - matematyka i kryptologa, jednego z twórców informatyki, który popełnił samobójstwo zjadając jabłko nasączone cyjankiem.

Jeszcze inna mówi, że jabłko w logo jest wynikiem muzycznych fascynacji Steve'a Jobsa - fana The Beatles. Członkowie tego zespołu założyli w 1968 r. wytwórnię muzyczną Apple.

Sam projektant loga, Rob Janoff, przyznał, że chodziło o grę słów: "bite/byte" (gryź/bajt), co miało związek z ówczesnym hasłem reklamowym firmy - "Byte into an Apple" (w wolnym tłumaczeniu: "bajtem w Apple" ale i "wgryź się w jabłko"). Janoff dodał też, że zaprojektował logo tak, aby nie przypominało pomidora....

ikona lupy />

Google

Pierwsze logo Google’a, przeglądarki internetowej założonej przez Larry Page’a i Sergey Brina, stworzył sam Brin, korzystając z Gimpa, darmowego programu graficznego. Co ciekawe, pierwszy logotyp Google’a zawierał wykrzyknik, tak jak konkurencyjne Yahoo!

W 1999 roku projektantka Ruth Kedar zaprojektowała nowe logo - bez wykrzyknika i w bardziej stonowanych barwach.

Od tego czasu tylko raz – w 2010 roku – Google wprowadziło zmiany w swoim logotypie, były one jednak drobne, jak na przykład zrezygnowanie z cieni i zmiana koloru drugiego "o" (z żółtego na pomarańczowy).

Z okazji świąt, ważnych wydarzeń czy urodzin wybitnych osobistości Google używa specjalnych logo, zwanych Google Doodles. Pierwsze takie logo pojawiło się w 1998 roku z okazji festiwalu Burinig Man.