"Giełda to kierunek, o którym myślimy. Na dziś najważniejsze jest dla nas zbudowanie solidnego, stabilnego i zdywersyfikowanego źródła przychodów. Działamy tak, by w momencie debiutu na giełdzie zaoferować akcjonariuszom wysoką wartość spółki. Nasze plany rozwojowe są ambitne i zakładamy emisję akcji na poziomie kilkuset milionów złotych" - powiedziała Warzecha w rozmowie z ISBnews.

Od połowy roku zarząd skupia się na podpisywaniu nowych umów z partnerami, którzy realizować będą sprzedaż i dystrybucję na rynkach zagranicznych. Obecnie spółka ma już podpisane kontrakty dystrybucyjne m.in. w Iranie, Arabii Saudyjskiej, Wietnamie, Tajlandii, Niemczech, Rosji, Łotwie, Litwie i Gruzji. Wielkie nadzieje spółka pokłada w Iranie, gdzie już rozpoczął się proces certyfikacji produktów, a początek sprzedaży planowany jest na koniec I kwartału 2018.

"Mamy silnego dystrybutora w Wietnamie, który posiada rozległą sieć dystrybucji w kanale aptecznym. Już w styczniu za jego pośrednictwem będziemy sprzedawać produkty do kilku tysięcy punktów w tym kraju. Jesteśmy też na etapie zaawansowanych negocjacji z dystrybutorami - m.in. w RPA, Nigerii, Czechach, Finlandii i Chorwacji. Fazę negocjacji cen mamy tutaj już za sobą i finalizujemy umowy. Nasza oferta spotkała się z bardzo dużym zainteresowaniem w państwach afrykańskich. To trudny kierunek, ale z sukcesem realizujemy założone cele" - powiedziała Warzecha.

"W sumie jesteśmy w trakcie finalizacji prawie 20 nowych umów dystrybucyjnych, a w fazie negocjacji jest około 100. W najbliższym czasie planujemy podpisanie kolejnych dużych umów w krajach Bliskiego Wschodu, Europy Zachodniej, Afryki i CEE" - powiedziała dyrektor generalna.

"Efekty podpisanych umów będą w znaczący sposób widoczne w I półroczu 2018 r." - podkreśliła.

Warzecha poinformowała, że docelowo, tj. do 2021 roku przychody z eksportu mają stanowić 70-80% przychodów spółki ogółem. Już w przyszłym roku będzie to ok. 50%.

"Spodziewamy się, że już w przyszłym roku będziemy zbliżać się do proporcji, gdzie połowę przychodów stanowić będą te z rynków zagranicznych. Równolegle zakładamy dynamiczny rozwój w Polsce, gdzie podobnie jak w 2017 planujemy minimum podwojenie sprzedaży" - powiedziała.

Dyrektor generalna nie chciała ujawnić, jakiego rzędu przychodów spółka oczekuje w 2017 roku i w kolejnym.

"Przed nami najgorętszy i najlepszy sprzedażowo okres w kosmetyce w całym roku - święta, więc ten okres będzie miał znaczący wpływ na wyniki" - zaznaczyła.

Planowy dynamiczny wzrost sprzedaży w Polsce oraz realizowane plany ekspansji na rynkach międzynarodowych będą wymagały dodatkowych mocy produkcyjnych. Obecnie spółka jest w trakcie przygotowywania planu inwestycyjnego i jeszcze w tym roku zdecyduje, gdzie zbuduje lub wynajmie fabrykę i jakie będzie ona miała moce produkcyjne.

"Chcemy wchodzić w nowe kategorie produktowe, szczególnie po wizycie w Afryce widzimy, że jest tam gigantyczny potencjał sprzedaży produktów w kategoriach, w których w naszym portfelu produktowym jeszcze nie ma. Chcemy dopasować asortyment do tego rynku. Będziemy wchodzili tam przede wszystkim z marką Buna, która jest pozycjonowana bliżej segmentu ekonomicznego" - powiedziała Warzecha.

Dyrektor generalna poinformowała, że plan inwestycyjny na 2018 rok może obejmować nakłady rzędu kilkudziesięciu milionów złotych. Jak zaznaczyła, obecnie spółka finansuje się ze źródeł własnych, kredytów bankowych i obligacji.

Warzecha podkreśliła, że Basel Olten Pharm obserwuje wśród klientów wzrost zainteresowania kosmetykami naturalnymi, co związane jest z rosnącą świadomością dotyczącą zdrowego trybu życia. Spółka zamierza odpowiadać na te potrzeby rynku, nie tylko poprzez poszerzanie oferty produktów własnych, ale również poprzez ewentualne przejęcia.

"Rozglądamy się na rynku w poszukiwaniu ciekawych marek, czy konceptów. Budujemy też nowe kategorie produktów. Chcemy rozwijać się w kierunku holistycznego dbania o piękno i zdrowie. Mamy zamiar zdecydowanie wyjść poza kategorie artykułów kosmetycznych i obserwujemy rynek z myślą o ewentualnych przejęciach. Będziemy odpowiadać na potrzeby konsumentów własnymi konceptami i chcemy to robić w ten sposób, aby zawsze być o krok przed konkurencją" - podsumowała Warzecha.

Basel Olten Pharm S.A. powstała z połączenia spółek Skinea Polska sp. z o.o. oraz MCR Packaging sp. z o.o. Działalność spółki opiera się na opracowywaniu receptur i sprzedaży innowacyjnych produktów kosmetycznych pod brandami Mincer Pharma, Evre i Bunã oraz marek dedykowanych rynkowi aptecznemu, Neuronica i Solvea.

Agnieszka Morawiecka

(ISBnews)