"Po wyeliminowaniu czynników jednorazowych, CEDC ogłosiła porównywalny zysk netto za rok obrotowy 2008 na poziomie 131,3 mln USD, czyli 2,93 USD rozwodnionego zysku netto na jedną akcję zwykłą, w porównaniu z 69,9 mln USD, czyli 1,73 USD rozwodnionego zysku netto na jedną akcję zwykłą w tym samym okresie w roku 2007" - czytamy w komunikacie.

Na początku listopada, w związku ze wzrostem marż brutto oraz marż operacyjnych, CEDC podniosła prognozy dotyczące porównywalnego rozwodnionego zysku na akcję na rok 2008 z poziomu 2,75-2,95 USD do poziomu 2,85-3,05 USD.

Spółka podała w poniedziałek, że zgodnie ze standardami US GAAP strata netto w roku obrotowym 2008 wyniosła 16,6 mln USD, czyli 0,38 USD rozwodnionej straty netto na jedną akcję zwykłą, w porównaniu z zyskiem netto wynoszącym 77,1 mln USD, czyli 1,91 USD rozwodnionego zysku netto na jedną akcję zwykłą w roku 2007.

"Główna różnica pomiędzy wysokością zysku netto raportowanego według standardów US GAAP a doprowadzonego do porównywalności zysku netto, który został skorygowany o czynniki jednorazowe, wynika ze zmian niezrealizowanych różnic kursowych dotyczących finansowania w walutach obcych" - wyjaśnia firma.

Reklama

W poniedziałek CEDC poinformowała, że przychody netto ze sprzedaży za rok obrotowy zakończony 31 grudnia 2008 r. wzrosły o 38% do 1.647,0 mln USD w porównaniu z 1.189,8 mln USD zaraportowanymi w tym samym okresie w roku 2007. Zysk z działalności operacyjnej wzrósł o 68% do 198,7 mln USD z 118,1 mln USD zaraportowanymi w tym samym okresie w roku 2007.

"Zdaniem spółki poprawa marży operacyjnej o ponad 200 punktów bazowych za rok obrotowy 2008 w porównaniu z rokiem 2007 i o ponad 500 punktów bazowych za IV kwartał 2008 r. w porównaniu z III kwartałem 2008 r., wskazują na stałą poprawę wyników w zakresie podstawowej działalności nawet w czasie postępującego w IV kwartale światowego kryzysu i osłabienia walut w regionie" - czytamy w komentarzu do wyników.

W opinii CEDC, firma ze swoim portfolio produktów markowych, jest dobrze upozycjonowana, aby wyjść z obecnego światowego kryzysu ze znacznie silniejszą pozycją rynkową. "Ostatnie osłabienie walut w regionie w oczywisty sposób miało wpływ na wyniki CEDC, zarówno biorąc pod uwagę różnice kursowe wynikające z przeliczenia, jak również wycenę rynkową (niepieniężną) zadłużenia długoterminowego CEDC denominowanego w USD i EUR. Jednakże podstawowy i kluczowy biznes CEDC w dalszym ciągu pozostaje solidny, a spółka uważa że wyjdzie z obecnego kryzysu silniejsza, z mniejszą ilością konkurentów" - czytamy dalej.

Spółka podała też w poniedziałek, że prowadzi rozmowy z Lion Capital, które mają na celu zmianę obecnej umowy dotyczącej wykupu pozostałych 58% udziałów Grupy Russian Alcohol, największego producenta wyrobów spirytusowych w Rosji.

"Dyskusje nie mają jeszcze ostatecznego charakteru, i zależą od dalszej analizy prawnej, księgowej i podatkowej analizy, oraz zatwierdzenia przez radę dyrektorów, jednak co do zasady CEDC osiągnęła porozumienie z Lion Capital w zakresie głównych założeń biznesowych" - podkreśla firma. CEDC zakłada, że umowa przewidywałaby stałą cenę za pozostałe 58% udziałów Grupy Russian Alcohol, których CEDC nie posiada, ustaloną w drodze wyceny, która bardziej odzwierciedlałaby obecne warunki rynkowe i pozytywne wyniki sprzedaży.

"Płatności CEDC byłyby rozłożone na 5 lat, do 2013 r., z czego mniejsze przewidziane byłyby na lata 2009 i 2013, natomiast bardziej wyrównane płatności byłyby przewidziane na lata od 2010 do 2012. Uzgodnione zostałyby również pewne zabezpieczenia na rzecz Lion Capital. CEDC nie przejęłaby kontroli nad Grupą Russian Alcohol do 2011 r., natomiast wzmocniłyby się znacząco prawa CEDC jako udziałowca mniejszościowego. Spółka przewiduje, że transakcja byłaby finansowana przez kolejne 5 lat poprzez gotówkę, kredyt oraz akcje" - czytamy dalej.

Zdaniem CEDC, nowa proponowana struktura byłaby korzystna zarówno dla Lion Capital, jak i CEDC: Lion zapewniłby sobie uzyskanie zysku w trudnych warunkach rynkowych, a CEDC uzyskałaby finansową elastyczność w zakresie wykupu pozostałych udziałów Grupy Russian Alcohol, spółki osiągającej obecnie prawdopodobnie najlepsze wyniki na rynku dóbr konsumpcyjnych/alkoholi w Rosji.

CEDC potwierdził w poniedziałek prognozę przychodów netto ze sprzedaży na rok 2009 na poziomie 1,25 miliarda USD do 1,40 miliarda USD oraz roczną prognozę rozwodnionego porównywalnego zysku netto na jedną akcję na poziomie 2,50-2,80 USD.

CEDC jest największym producentem wódki w Polsce i produkuje m.in.: takie marki wódek jak Absolwent, Żubrówka, Bols i Soplica. CEDC obecnie eksportuje Żubrówkę na wiele rynków na całym świecie. CEDC produkuje i dystrybuuje również markę wódki Royal Vodka, która jest najlepiej sprzedającą się wódką na Węgrzech.

CEDC jest także największym dystrybutorem i wiodącym importerem napojów alkoholowych w Polsce i na Węgrzech. W Polsce, CEDC działa za pośrednictwem 17 centrów dystrybucyjnych i 87 składów handlowych. CEDC importuje także wiele wiodących na świecie marek, w tym takie marki jak: Jagermeister, Metaxa, Jim Beam, Sauza Tequila, Grant's, wina E&J Gallo, Sutter Home, Torres, Remy Martin Penfolds, Concha y Toro oraz piwa Corona, Foster's, i Guinness Stout, a także wodę Evian.