Zwiększenie przepustowości warszawskiego portu lotniczego będzie możliwe m.in. dzięki wykorzystaniu infrastruktury kolejowej oraz drogowej. Dzisiaj standardem dla większych lotnisk europejskich jest ich intermodalność, czyli dobre skomunikowanie zarówno z siecią drogową, jak i kolejową.
Tak też ma być w przypadku warszawskiego Lotniska Chopina, które w roku 2011 zostanie połączone nitką kolejową z centrum stolicy. Pod koniec ubiegłego roku zostały zakończone roboty dotyczące etapu I linii kolejowej na trasie Warszawa Zachodnia - Lotnisko.

Fundusze unijne

Projekt został zrealizowany w ramach funduszy unijnych. Zmodernizowano 8 km torów oraz wybudowano dwa nowe przystanki przy Al. Jerozolimskich i ul. Żwirki i Wigury. Drugi etap budowy dotyczy połączenia tej linii ze stacją kolejową lotniska Terminal 2 (pozostał do zbudowania 2 km odcinek torów).
- W lutym tego roku PKP PLK ogłosiły przetargi na wykonawstwo tego docinka, a ich rozstrzygnięcie nastąpi w połowie kwietnia, wówczas przystąpimy do wyłonienia oferentów, a podpisanie umów może zakończyć się na przełomie lipca i sierpnia tego roku. Projekt zgodnie z planem powinien zostać zrealizowany w I połowie 2011r. - mówi Katarzyna Ziarkowska, kierownik projektu linii Warszawa Okęcie w PKP PLK.
Reklama
Trudności, których obawia się PLK podczas realizacji projektów, mogą wynikać z protestów składanych przez firmy na etapie przedłożenia ofert, co może wydłużać terminy realizacji inwestycji.
- Jesteśmy przygotowani na tego typu ewentualności i np. planujemy wprowadzenie prac wielozmianowych, które pozwolą na przyspieszenie robót. Należy też pamiętać, że tereny okołolotniskowe są częściowo obszarami wojskowymi. Oczywiście przeprowadziliśmy inwentaryzację geodezyjną, ale zawsze może pojawić się jakaś niespodzianka, która może wpłynąć na prace wykonawcze. Tutaj wspólnie ze wszystkimi inwestorami staramy się zabezpieczać tego typu sytuacje, aby na czas podjąć szybką reakcję - dodaje Katarzyna Ziarkowska.

Specyfika projektów

Infrastruktura okołolotniskowa jest trudną inwestycją, ze względu na to, że uczestniczy w niej kilku inwestorów, a także na rozbieżności prac wynikające ze specyfiki projektów i jednocześnie zagrożeń, które mogą na siebie wzajemnie wpływać. Generalnie przyjęto terminy realizacji z określonym zapasem czasowym, więc powinny być dotrzymane. Czas przejazdu z Warszawy Centralnej na warszawskie lotnisko wyniesie ok. 20 min. Dzisiaj pokonując ten odcinek ulicami stolicy, zwłaszcza w godzinach szczytu potrzeba dwa razy więcej czasu. Korzyści też odniosą okoliczni mieszkańcy z dzielnic położonych wzdłuż tej linii, gdyż będzie to dodatkowa nitka komunikacyjna, wyjątkowo szybka i niezależna od ruchu samochodowego, podobnie jak linia metra, tyle że naziemna. Trasa będzie również przyjazna dla osób niepełnosprawnych, wyeliminowano bariery architektoniczne, które do tej pory uniemożliwiały swobodne korzystanie tym osobom z połączeń kolejowych na tej trasie. Szacunkowy koszt realizacji inwestycji to 411,49 mln zł, a źródłem współfinansowania jest Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko (POIiŚ) na lata 2007-2013.

Z obwodnicy na lotnisko

Nie tylko koleją, ale też i drogą będzie można szybciej dostać się do portu lotniczego.
W zakres przedsięwzięcia wchodzi realizacja drogi ekspresowej S79 (Trasa NS) od węzła Marynarska do węzła Lotnisko oraz drogi ekspresowej S2 od węzła Lotnisko do węzła Puławska. Budowa drogi umożliwi alternatywne, w stosunku do ul. Rzymowskiego i Marynarskiej w stolicy, powiązanie południowych dzielnic Warszawy (Ochota, Ursynów, Wawer) i Piaseczna oraz ułatwi dojazd do Portu Lotniczego im. F. Chopina. W celu powiązania planowanej trasy z układem lokalnym zaprojektowano 4 węzły drogowe:
● węzeł Puławska - połączenie ul. Puławskiej z Południową Obwodnicą Warszawy
● węzeł Lotnisko - połączenie Południowej Obwodnicy Warszawy z Trasą N-S
● węzeł MPL Okęcie, który połączy Trasę NS z lotniskiem Okęcie.
Wybudowany zostanie również północny łącznik do ul. Gordona Bennetta umożliwiający połączenie ul. Wirażowej, MPL Okęcie i Trasy N-S. Obecnie prowadzona jest procedura przetargu ograniczonego na wybór wykonawcy robót. Planowany termin otwarcia ofert to koniec marca 2009 r., a planowany termin realizacji robót to sierpień 2009 r. - grudzień 2011 r.
Szacowana wartość inwestycji to ok. 1,7 mld zł. Inwestycja zostanie sfinansowana ze środków unijnych - Fundusz Spójności.