Jak podkreślił wojewoda dolnośląski Rafał Jurkowlaniec, wszystkie kluczowe inwestycje związane z przygotowaniami do Euro 2012 przebiegają zgodnie z planem. "Szefowie spółek, które prowadzą poszczególne inwestycje określają je jako zaawansowane i nie przewidują większych przeszkód w ich realizacji" - powiedział Jurkowlaniec. Pojawił się natomiast problem z budową linii kolejowej łączącej lotnisko z centrum miasta. Po dokładnej wycenie okazało się, że budowa połączenia może kosztować dwukrotnie więcej niż zakładano. Rozpatrywane są dwie możliwości finansowania tej inwestycji. "Pierwsza z funduszy unijnych pochodzących bezpośrednio z Warszawy, druga z pieniędzy unijnych, którymi dysponuje Dolnośląski Urząd Marszałkowski" - tłumaczył wojewoda.

Dodał, że złożył wniosek do premiera Donalda Tuska o wpisanie tej linii kolejowej do załącznika do specustawy dot. Euro 2012. "Wiemy, że ta inwestycja zostanie wpisana, co oznacza, że ewentualny wykupy gruntów i cała procedura inwestycyjna będzie uproszczona, łatwiejsza i szybsza" - dodał Jurkowlaniec. Jak zapewniła w rozmowie z PAP lokalna ekspert ds. zakwaterowania na Euro 2012 Magda Piasecka, Wrocław zdąży z przygotowaniem bazy hotelowej na piłkarskie mistrzostwa. "Obecnie jesteśmy na etapie kontraktowania hoteli dla mediów, sponsorów, delegatów UEFA oraz VIP-ów. UEFA zobowiązała nas do przygotowania 2745 pokoi w hotelach 5, 4, i 3-gwiazdowych" - powiedziała Piasecka. Dodała, że proces kontratakowania ma zakończyć się do końca 2010 r.

Prowadzone są również intensywne prace nad zapewnieniem bazy hotelowej dla kibiców. Jednym z pomysłów jest przeznaczenie na ten cel wrocławskich akademików. "W grudniu rozpoczynamy spotkania z rektorami. Chcemy zaproponować skrócenie roku akademickiego i wykorzystanie bazy akademików dla kibiców na Euro 2012" - wyjaśniła Piasecka. Na etapie projektu z kolei jest budowa centrów pobytowo-treningowych. Jak powiedział pełnomocnik marszałka dolnośląskiego ds. Euro 2012 Dariusz Kowalczyk, na Dolnym Śląsku wytypowano 11 lokalizacji, w których takie centra mogą powstać.

"Spośród tych 11 lokalizacji, pięć zgłosiło się o dofinansowanie przede wszystkim na budowę hoteli z Regionalnego Programu Operacyjnego, skąd jest do rozdysponowania 5 mln euro" - powiedział Kowalczyk. Dodał, że w Polsce nie powstało do tej pory centrum pobytowo-treningowe spełniające wszystkie wymogi UEFA. "Myślę, że na Dolnym Śląsku powinno powstać 5 takich obiektów" - zakończył. Dwie największe inwestycje związane z Euro 2012 to stadion budowany na wrocławskich Maślicach oraz rozbudowa portu lotniczego.

Reklama



Wrocławski stadion ma pomieścić prawie 42 tys. widzów. Będzie obiektem wielofunkcyjnym, na którym oprócz rozgrywania meczów piłkarskich będzie można m.in. organizować koncerty. Przy stadionie powstanie blisko 4,5 tys. miejsc parkingowych, w tym 394 dla autobusów. W bezpośrednim sąsiedztwie obiektu będzie także centrum komercyjne. Pod trybunami znajdą się cztery niezależne budynki, w których powstanie m.in. największy we Wrocławiu klub fitness, kasyno, dyskoteka oraz sale konferencyjne i biurowe.

W ramach przebudowy wrocławskiego portu lotniczego powstanie nowy terminal. Ma on mieć powierzchnię blisko 40 tys. m kw. Inwestycja pozwoli na zwiększenie przepustowości wrocławskiego lotniska z 1,2 mln do 3,2 mln pasażerów rocznie. W ramach całego projektu powstanie również ponad tysiąc miejsc parkingowych. Przepustowość terminalu ma wzrosnąć do ok. 4 mln pasażerów po kolejnej przebudowie, która planowana jest na lata 2017-2019.