W 2009 roku firma sprzedała około 335 tys. samochodów – o 17 proc. mniej, niż kiedy dziesięć lat temu Ford Motor kupił ją za 6,45 mld dol. Wtedy też oddzielono ją od producenta ciężarówek, AB Volvo.
Volvo sytuuje się w tym samym niewygodnym segmencie klasy średniej wyższej, ale nie do końca luksusowej, co rodzimy konkurent Saab i należące do Fiata Alfa Romeo. Podobnie jak Saab i Alfa, Volvo przyniósł w ubiegłym roku straty – 32 mln dol. przed uwzględnieniem podatków i pozycji jednorazowych, związanych w większości z kosztami restrukturyzacji, czyli zwolnienia 5 tys. osób. Wybawienie może jednak przyjść w nadchodzących tygodniach z najmniej oczekiwanej strony, jeżeli, tak jak się tego oczekuje, chińska spółka matka marki Geely odkupi Volvo od Forda za niespełna 2 mld dol.
W Szwecji transakcję tę powitano, jeżeli nie z entuzjazmem, to z ostrożnym optymizmem. Szwedzi mają nadzieję, że Volvo pod nowym, zagranicznym właścicielem zachowa swoją niezależność. – Nie sądzę, by Geely chciało zniszczyć markę, którą właśnie kupiło – mówi Mikael Sällström, którego związek zawodowy IF Metal Workers Union reprezentuje robotników zatrudnionych w Volvo.
Geely ma nie tylko nie majstrować przy Volvo. Spekuluje się, że wzmocni słabą pozycję szwedzkiej marki na największym rynku motoryzacyjnym świata. W ubiegłym roku Volvo sprzedało w Chinach 30 tys. samochodów. To niewiele jak na kraj, który rozkochał się w obszernych autach klasy premium, czyli dokładnie takich, jakie produkuje szwedzka firma.
Reklama
– Zakładając najskromniejszy scenariusz, dają nam szansę na rozwinięcie ogromnych możliwości biznesowych w Chinach, których sami nie bylibyśmy w stanie osiągnąć – mówi prezes, Stephen Odell. Ta transakcja będzie jednym z najbardziej spektakularnych jak dotąd symboli przestawienia środka ciężkości w branży motoryzacyjnej z Europy i USA na Chiny.
To także jedna z najbardziej zaskakujących transgranicznych akwizycji w sektorze samochodowym. Założone w 1927 roku Volvo ma roczne przychody na poziomie 13 mld dol. i produkuje samochody klasy premium. Geely zaczęło produkować samochody w 1997 roku, ma przychody nieprzekraczające 3 mld dol. i konkuruje z zagranicznymi markami w segmencie samochodów najtańszych oraz średniej klasy.