Wyniki badania pokazują, że przedsiębiorcy nie wykorzystują w pełni możliwości promocji, jakie daje im internet. Pierwszym najpoważniejszym błędem wskazywanym przez internautów (50,69 proc.), jest niepodawanie cen udostępnianych produktów – wynika z badania przeprowadzonego przez portal Firmy.net, w ramach programu Firma Przyjazna Internautom. Jako drugi w kolejności (34,70 proc.) jest wymieniany brak wiarygodnych informacji o firmie w jej publikacjach internetowych. Internauci wytykają też firmom zbyt ogólne i krótkie opisy produktów (31,49 proc.), wstawianie tych samych treści na różnych stronach internetowych (20,09 proc.), brak referencji lub opinii o firmie (19,36 proc.), a także brak informacji o firmie w Google (14,40 proc.).

Za działania niezbędne w promocji w internecie ankietowani użytkownicy uznali: udostępnianie profesjonalnej firmowej strony internetowej (83,18 proc.) oraz możliwość skontaktowania się z firmą drogą mailową (35,28 proc.). W pierwszej czwórce wymagań znalazły się również osiąganie wysokich pozycji w Google (23,95 proc.) i posiadanie profilu na Facebooku (13,61 proc.).

– Badania pokazały, że świadomość klientów w sieci w ostatnich latach znacznie wzrosła. Aby móc o nich zabiegać, firmy powinny podjąć wiele działań, które mogą im pomóc osiągnąć sukces w komunikacji z potencjalnym konsumentem. To bardzo ważne, aby firmy stale zwiększały swoją wiedzę na temat marketingu w internecie. Temu właśnie służy nasz program Firma Przyjazna Internautom. Dzięki niemu przedsiębiorcy mogą doskonalić oferowane przez siebie usługi i zwiększać swoje szanse na pozyskanie klientów w sieci – mówi Michał Kurczycki, przedstawiciel szwajcarskiej firmy NNV AG, właściciela portalu Firmy.net.

Badanie zostało przeprowadzone 12 lutego 2012 roku wśród internautów, którzy kiedykolwiek wystawili opinię przedsiębiorstwom zamieszczonym w katalogu Firmy.net. Miało ono postać ankiety internetowej. Na pytania odpowiedziało 1606 osób. Firma Przyjazna Internautom to program, którego ideą jest edukowanie przedsiębiorstw, przede wszystkim małych i średnich, w zakresie obecności w sieci i poprawy standardów komunikacji z e-klientem. 

Internet to dobre narzędzie biznesowe

Polskie małe i   średnie przedsiębiorstwa coraz aktywniej wykorzystują możliwość promocji w   internecie. Choć wiedza na ten temat nie jest powszechna, w   ostatnim czasie obserwujemy wiele przypadków obecności małych i   średnich firm w   przeglądarkach, porównywarkach cen, katalogach ofert, lokalizatorach, a   nawet w   mediach społecznościowych.

Mierzenie skuteczności podejmowanych działań uzależnione jest od celów, jakie stawiają sobie mali i   średni przedsiębiorcy. W   przypadku MSP najważniejszym celem jest sprzedaż. Kluczowe jest zatem wykorzystanie wszystkich typów mediów, które skierują klienta wprost do nas. Warto zauważyć, że na rynku MSP coraz większą wagę przykłada się do pozycjonowania w   wyszukiwarkach, katalogach czy lokalizatorach (najszybciej rosnący segment reklamy online). Obecność w   social mediach wymaga strategicznego podejścia i   konsekwencji. Musimy sobie odpowiedzieć na kilka pytań: czy moja marka jest na tyle interesująca, że ktokolwiek chce na jej temat rozmawiać? Dlaczego i   o czym? Czy ja jako marka mam coś ciekawego do powiedzenia? Czy ludzie tworzą społeczność wokół mojej marki? Jeśli odpowiemy pozytywnie, możemy zastanowić się nad wyborem platformy i   strategią.