Na początku grudnia PKP Cargo spodziewają się dostać pozwolenie na użytkowanie nowego terminalu Poznań-Franowo, a pierwsze pociągi w obiekcie zamierzają odprawić już w połowie przyszłego miesiąca. Początkowo terminal będzie mógł obsługiwać rocznie ok. 11 tys. TEU (standardowych kontenerów o długości 20 stóp), a docelowo – 26 tys. TEU. Wartość projektu – 25,9 mln zł, z czego UE dorzuciła 9,4 mln zł.
Nowy terminal znajduje się w rejonie Krzesin, największej stacji towarowej zachodniej Polski. Pierwszy cel: przejąć wszystkie przeładunki z placówki w Kobylnicy i część z obiektu w Grądkach.
– Potencjał nowego obiektu będzie większy niż tych dwóch pozostałych razem wziętych – mówi Daniel Ryczek, prezes Cargospedu, spółki córki PKP Cargo, która zarządza terminalami.
To daje szanse na zwiększenie liczby obsługiwanych kontenerów (w 2012 r. było ich 107 tys., to rekord) i przejęcie części ładunków konkurencji. Ale ta nie zamierza oddawać pola. Operator PCC Intermodal rozbudowuje nowoczesny terminal w Kutnie dla rejonu centralnej Polski, który będzie konkurował z Franowem. HHLA Intermodal buduje dzięki wsparciu UE infrastrukturę w Kórniku koło Poznania.
Reklama
Inwestycji terminalowych jest więcej. PCC Intermodal podpisał w tym roku z CUPT umowy na unijne dofinansowanie terminali w Gliwicach i Brzegu Dolnym. CTL Logistics – największy prywatny przewoźnik towarowy – rozbudowuje terminal na przejściu granicznym w Kuźnicy Białostockiej.
Przewoźnicy i operatorzy intermodalni wykorzystują dziś w Polsce 26 terminali. Urząd Transportu Kolejowego wyliczył, że na 10 tys. km kw. przypada średnio 0,8 terminalu. To wynik trochę poniżej średniej UE, ale dużo gorszy od krajów konkurujących z nami o rynek przewozów tranzytowych. W Niemczech ten odsetek wynosi 4,1, na Słowacji 1,8, a w Czechach 1,5. To oznacza, że terminali musi przybywać.
– Oceniam zapotrzebowanie na ok. 40 terminali. Największe braki są na wschodzie, gdzie najistotniejszą rolę odgrywa dziś terminal w Małaszewiczach – ocenia prof. Leszek Mindur z SGH.
Niepokojące jest, że w I półroczu tylko o 5 proc. wzrosły w porównaniu z 2012 r. przewozy intermodalne. Rok wcześniej ten wskaźnik poszedł w górę o 31 proc.
– Jestem spokojny o dalszy rozwój segmentu. Będzie mu sprzyjać zapowiedziana od grudnia przez PKP PLK obniżka opłat za dostęp do torów o 20 proc. i utrzymanie 25 proc. ulgi dla intermodalu – ocenia prof. Włodzimierz Rydzkowski z Uniwersytetu Gdańskiego.

Jakubas na parkiet w pociągu Newagu

Komisja Nadzoru Finansowego zatwierdziła prospekt emisyjny dla spółki Newag z Nowego Sącza, czyli drugiego co do wielkości zakładu produkującego i modernizującego tabor w Polsce. Oferującym jest Trigon Dom Maklerski. W 2012 r. Newag wypracował 56 mln zł, a rok wcześniej 9 mln zł zysku netto. Spółka należy do Zbigniewa Jakubasa. Zatrudnia 1,5 tys. osób. Jednocześnie KNF zatwierdziła prospekt emisyjny spółki Kruk w związku z zamiarem emisji obligacji o łącznej wartości do 150 mln zł. Oferującym jest Dom Maklerski BDM. Zarządzający wierzytelnościami Kruk jest notowany na GPW od 2011 r.