Spółka Ursus, Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Lublinie oraz Politechnika Lubelska podpisali dziś umowę konsorcjalną dotyczącą przygotowania i wdrożenia do produkcji innowacyjnego 12-metrowego niskopodłogowego autobusu elektrycznego – poinformował Urząd Miasta Lublin.

Nowy autobus ma być napędzany bateriami litowo-jonowo. Jedno ładowanie pozwoli na przejechanie minimum 200 km. Baterie te zostaną zamontowane po bokach autobusu na wysokości podłogi, nie na dachu pojazdu, co jest obecnie powszechną praktyką. Takie rozwiązanie ułatwi i przyspieszy proces wymiany baterii. Autobus będzie też miał możliwość szybkiego 15-minutowego ładowania baterii na przystankach krańcowych.

Jak podaje producent, silniki napędowe autobusu o mocy 150 kW będą umieszczone w piastach kół osi tylnych i będą zasilane przez baterie litowo-jonowe o pojemności energetycznej 200 kWh. Ich trwałość została obliczona na co najmniej 6 lat. Autobus będzie mógł przewieźć jednorazowo nawet 70 pasażerów, w tym 23 na miejscach siedzących. Pojazd będzie klimatyzowany.

Po trolejbusach czas na autobusy

Reklama

„Zaprojektowanie oraz produkcja autobusów elektrycznych jest kolejnym, naturalnym krokiem, który nie bez powodu następuje zaraz po wyprodukowaniu pierwszej partii trolejbusów dla Lublina i znakomicie wpisuje się w strategię spółki Ursus” – mówi Karol Zarajczyk, prezes Ursus SA. „O produkcji autobusu napędzanego jedynie bateriami litowo-jonowymi myśleliśmy praktycznie od początku naszej przygody z komunikacją miejską” - dodaje Zarajczyk.

Pierwsze trolejbusy Ursusa już jeżdżą po lubelskich ulicach. Pojazdy są wyposażone w dodatkowy napęd, który pozwala na przejechanie do 5 km bez podłączenia do sieci trakcyjnej. Do tej pory wszystkie trolejbusy jeżdżące po kraju nie miały możliwości jazdy po odłączeniu ich od sieci trakcyjnej. Łącznie, spółka wyprodukuje dla Lublina 38 takich pojazdów.

Prace nad prototypem elektrycznego autobusu to nie pierwsza przygoda Ursusa z produkcją autobusów. Spółka, której początki sięgają 1893 roku, w 1929 roku wyprodukowała na licencji włoskiej firmy SPA 50 autobusów Ursus A. Ostateczne zakończenie produkcji autobusów nastąpiło w 1931 roku.

Wielka reaktywacja Ursusa

Ursus, który w 2003 r. z powodu zadłużenia ogłosił upadłość, wraca teraz na rynek w wielkim stylu. W 2011 r. spółka połączyła siły z innym rodzimym producentem maszyn dla rolnictwa - spółką Pol-Mot Warfama. Władze spółki zadecydowały o przeniesieniu produkcji ciągników do Lublina oraz rozszerzeniu zakresu asortymentowego produkowanych wyrobów. Tutaj przeczytasz więcej o wynikach finansowych grupy Ursus.

Na początku marca tego roku spółka ogłosiła, że wyprodukuje całkowicie nowy i polski ciągnik. Produkcja wartej 100 tys. zł maszyny stworzy w Lublinie 3 tys. miejsc pracy. Nowy ciągnik powstanie w wyniku współpracy spółki z Wojskową Akademią Techniczną, Politechniką Lubelską oraz Fabryką Osi Napędowych SKB Radomsko. Czytaj więcej o nowym ciągniku.