Największe polskie miasta mogą wydać nawet 50 mld zł na rozwój lokalnego transportu kolejowego do 2023 r., wynika z przeprowadzonej przez firmę Tines analizy.

"Jeszcze w 2015 r. największy inwestor - PKP PLK - planuje ogłosić przetargi o łącznej wartości 11 mld zł. W kolejnych latach, wykorzystując również środki UE, zarządca infrastruktury będzie wydawał średnio 8 mld zł. Jednym z największych beneficjentów wielkiej modernizacji mogą okazać się koleje aglomeracyjne, które wspólnie z lokalnymi samorządami mają własne plany rozwoju i walczą o własny dostęp do środków z UE" - czytamy w komunikacie.

Najwięcej, bo aż 25 mld zł, do 2022 r. zostanie zainwestowanych w przebudowę Warszawskiego Węzła Kolejowego. Z tego 11 mld zł wyda Warszawa, 8 mld zł PKP PLK, a 6 mld zł PKP SA. W Warszawie przeprowadzona zostanie kompleksowa modernizacja linii średnicowej pomiędzy Warszawą Wschodnią i Zachodnią o wartości ok. 1,5 mld zł. Zaplanowano również modernizację linii obwodowych - pomiędzy Warszawą Gdańską a Gołąbkami i Warszawą Zachodnią (koszt ok. 400-500 mln zł). Prace mają się rozpocząć także na linii do Piaseczna oraz Grodziska Mazowieckiego. Planowane jest zwiększenie przepustowości na trasach do Ożarowa Mazowieckiego, Mińska Mazowieckiego i Otwocka. Powstanie również 6 nowych przystanków kolejowych, a 9 zostanie zmodernizowanych, wylicza Tines.

Inwestycje dotyczą także innych aglomeracji. Za kwotę 436 mln zł Poznań wraz z otaczającymi gminami wybuduje 60 węzłów przesiadkowych z 10 tys. miejsc parkingowych. Miasto ma przygotowane jeszcze 4 projekty na kwotę ponad 1,5 mld zł . Podobne plany mają władze w Krakowie, gdzie za kwotę 2 mld złotych ma powstać m.in. 14 nowych przystanków kolejowych i łącznica kolejowa Kraków Krzemionki - Kraków Zabłocie. Rozbudowana zostanie również linia średnicowa, która będzie wymagała dodatkowych obiektów inżynieryjnych w centrum oraz nowego mostu na Wiśle.

W Trójmieście plany opiewają na ponad 3 mld zł, z czego zatwierdzone jest już 500 mln zł na węzły integracyjne przy stacjach PKP, SKM i PKM.

Łódź na rewitalizację lokalnych dróg kolejowych przeznaczy 370 mln zł, ale oprócz tego za kwotę 2 mld zł w centrum miasta planowana jest linia średnicowa, z której będzie korzystać m.in. Łódzka Kolej Aglomeracyjna. Na Dolnym Śląsku sama PKP PLK zamierza wydać 2,5 mld zł na modernizację linii kolejowych. Z kolei dla aglomeracji śląskiej przygotowano 13 projektów linii kolejowych proponowanych do realizacji w ramach Kontraktu Terytorialnego, z czego największe to budowa połączenia kolejowego na lotnisko w Pyrzowicach za 1,2 mld zł, podano również.

Tines Capital Group to międzynarodowy holding działający w szeroko rozumianej branży budowlanej, na rynkach Europy i Azji. Spółki z grupy Tines produkują systemy bezpodsypkowe nawierzchni szynowych dla kolei, tramwajów i metra; wytwarzają specjalistyczną chemię budowlaną oraz dostarczają technologie kompozytowe dla infrastruktury i przemysłu. Tines zajmuje się także badaniami i rozwojem innowacyjnych rozwiązań we wspomnianych obszarach działalności oraz ich transferem na rynki międzynarodowe. 

>>> Czytaj też: Przepaść pomiędzy Polską A i B pogłębia się. Królują metropolie