PKP Polskie Linie Kolejowe (PKP PLK) ogłosiły przetarg na modernizację linii obwodowej w Warszawie. To kolejny etap przebudowy warszawskiego węzła kolejowego, inwestycji wartej 2 mld zł, podał zarządca infrastruktury kolejowej. Rozpoczęcie prac planowane jest pod koniec 2016 r.

"Więcej pociągów, integracja kolei z komunikacją miejską, w tym II linią metra, a także wzrost komfortu podróżowania i nowe przystanki, w pełni dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. ogłaszają przetarg na modernizację linii obwodowej w Warszawie. To kolejny etap przebudowy warszawskiego węzła kolejowego, inwestycji wartej 2 mld zł" - czytamy w komunikacie.

W ramach inwestycji zostaną przebudowane 3 przystanki: Warszawa Koło, Warszawa Kasprzaka i Warszawa Zachodnia (peron 8). Powstaną także dwa dodatkowe przystanki dla pociągów Kolei Mazowieckich i SKM: Warszawa Obozowa i Warszawa Powązkowska. Przystanek Warszawa Koło stanie się dużym zintegrowanym centrum przesiadkowym, łączącym kolej z komunikacją miejską, w tym drugą linią metra.

PLK na linii obwodowej przebuduje także 7 wiaduktów kolejowych i wybuduje 3 nowe kładki, które dodatkowo usprawnią komunikację. Rozpoczęcie prac planowane jest pod koniec 2016 r. a ich zakończenie dwa lata później. Inwestycja realizowana w ramach projektu "Prace na linii obwodowej w Warszawie (odc. Warszawa Gołąbki - Warszawa Zachodnia - Warszawa Gdańska)". 

Przetarg na linię obwodową to kolejne, po rozpoczętej rozbudowie stacji Warszawa Gdańska i pracach na Moście Gdańskim przedsięwzięcie PLK, przygotowujące modernizację linii średnicowej.

Przetarg na modernizację linii obwodowej w Warszawie jest jednym z 7 projektów zgłoszonych przez PLK w ramach nowego, unijnego instrumentu finansowania projektów infrastrukturalnych "Łącząc Europę" Connecting Europe Facility (CEF). Wszystkie zgłoszone w tym konkursie projekty zostały pozytywnie ocenione przez ekspertów Komisji Europejskiej, którzy przyznali PLK dofinansowanie, ponad 7 mld zł.

Na początku września PKP PLK ogłosiły rozpoczęcie tzw. Wielkiej Ofensywy Inwestycji Kolejowych (WOIK), w ramach której do końca br. miały ogłosić przetargi na 11 mld zł, a do 2023 r. "efektywnie" wydać 67 mld zł na polskie tory.