W ciągu zaledwie 10 lat, Wu Xiaohui przekształcił swoją firmę Anbang Insurance Group z małego, nikomu nieznanego przedsiębiorstwa ubezpieczeniowego, w kolosa z globalnymi ambicjami. Teraz może dokonać największego w USA przejęcia zrealizowanego przez chińską spółkę.

O sukcesie Wu mówi się coraz więcej, bo Chiny z nową siłą pompują pieniądze w globalny rynek, zwiększają liczbę inwestycji i sieć swoich wpływów na całym świecie. Anbang w krótkim czasie podpisał umowę przejęcia 16 luksusowych hoteli w USA, w tym słynnego Hotel del Coronado w pobliżu San Diego. Przedstawił też zaskakującą ofertę na zakup Starwood Hotels & Resorts Worldwide Inc., do którego należą marki takie jak Sheraton, Westin i St. Regis. Łączna suma oferty może zbliżyć się do 20 mld dol.

Wu wraz z grupą innych inwestorów próbują przebić wcześniejszą ofertę Marriott International na zakup grupy Starwood. W listopadzie spółki porozumiały się w sprawie przejęcia. Teraz Anbang zaoferował 76 dol. w gotówce za akcję Starwood. To więcej niż cena zaproponowana przez Marriott. Marriott dał Starwoodowi tydzień na ewentualne rozmowy z Anbang. Jeśli Wu dobije targu ze Starwoodem, będzie to największe przejęcie w USA przez chińską spółkę.

>>> Czytaj też: Stratfor: "brutalny wstrząs" w Chinach, Indie przestały się rozwijać

O właścicielu Anbang Wu Xiaohui na świecie głośno zrobiło się, gdy jego spółka kupiła w zeszłym roku jeden z najsłynniejszych nowojorskich hoteli Waldorf-Astoria. Wielki sukces chińskiego biznesmena został szybko ochrzczony przez miejscowe media „modelem Warrena Buffetta”. Wu wykorzystał spółkę ubezpieczeniową do finansowania coraz większych projektów. W podobny sposób działa należący do Buffetta wehikuł inwestycyjny – spółka Berkshire Hathaway. Aktywność biznesu poza granicami Chin to dla władz Państwa Środka sposób na wspieranie całej gospodarki. W obliczu spowolnienia temat wzrostu PKB, Chiny rzucają się w wir zakupowego szaleństwa na świecie, a tutejsze spółki przejmują coraz więcej zagranicznych graczy.

Reklama

Założona w 2004 roku spółka Anbang jest pod tym względem jedną z najaktywniejszych w Chinach. Sieć wpływów koncernu wykracza już nawet poza sferę biznesu. Anbang jest powiązana z najpotężniejszymi rodzinami w Chinach. Jak wynika z informacji magazynu Caixin, Wu poślubił wnuczkę Denga Xiaopinga, jednego z najbardziej cenionych chińskich przywódców. Jego koncern jest też związany z rodziną Chena Yi, dowódcy wojskowego za czasów Mao Zedonga oraz rodziną byłego premiera Chin Zhu Rongji.

Wśród największych akcjonariuszy Anbangu znajdują się wielkie państwowe przedsiębiorstwa, takie jak SAIC Motor Corp. czy China Petroleum & Chemical Corp. Anbang zaczynał działalność specjalizując się w segmencie ubezpieczeń komunikacyjnych, i majątkowych, dopiero w 2010 roku wszedł w branżę ubezpieczeń na życie. W 2013 roku należał do niego zaledwie 0,1 proc. chińskiego rynku ubezpieczeń na życie.

Jak do tej pory, Wu Xiaohui skutecznie odcina się od usług globalnych banków inwestycyjnych. Zamiast powierzać negocjacje biznesowe zewnętrznym bankierom, woli sam ustalać szczegóły transakcji. Zanim spółka Anbang podpisała umowę zakupu Waldorf od Blackstone Group, Wu osobiście rozmawiał z Tyler Henritze z Blackstone.

Zakupy sieci amerykańskich hoteli to nie jedyne duże zakupy chińskiej spółki w ostatnim czasie. W listopadzie Anbang podpisał umowę na zakup ubezpieczyciela HRG Group Inc.’s Fidelity & Guaranty Life za 1,6 mld dol. w gotówce. Na celowniku Wu Xiaohui znalazł się również rynek nieruchomości komercyjnych w USA i Kanadzie. Anbang kupił też udziały w największym prywatnym banku w Chinach Minsheng Bank, oraz w belgijskim ubezpieczycielu Fidea i południowokoreańśkim Tongyang Life Insurance.

>>> Czytaj też: Ambitne plany Pekinu na trudne czasy. Chiny wkroczyły w „nową normalność”