"To było duże wyzwanie, żeby tę strategię opracować, przy ogromnym udziale czynnika społecznego i przy bardzo dużym pośrednictwie ekspertów" - podkreśliła w środę na konferencji prasowej w Pałacu Kultury i Nauki prezydent Warszawy Hanna Gronkiewicz-Waltz podsumowując pierwszy etap konsultacji.

"Doszliśmy do wniosku, że nie będziemy tylko własnymi, urzędniczymi siłami takich konsultacji przeprowadzać, tylko że wynajmiemy do tego fachowców, którzy są ekspertami w dziedzinie pisania strategii dotyczących miast" - mówiła. Jak wyjaśniła, to oni "w sposób profesjonalny" zorganizują konsultacje społeczne.

Hasło "aktywni mieszkańcy" - jak tłumaczyła Gronkiewicz-Waltz - oznacza warszawiaków, którzy podążają własną drogą, rozwijają swoje zainteresowania, realizują osobiste marzenia i zawodowe ambicje oraz wspólnie angażują się w życie stolicy i czują się za nią odpowiedzialni.

Z kolei "Przyjazne miejsce" zostało zdefiniowane przez prezydent stolicy, jako miasto, w którym każdy czuje się jak u siebie, wolny i bezpieczny. Ponadto charakteryzuje je bogactwo przestrzeni, wynikające z umiejętnego łączenia tradycji z nowoczesnością, środowiska miejskiego z przyrodniczym, lokalności z wielkomiejskością. Oferuje ono także wygodę życia i sprzyjające warunki do działania.

Reklama

Ostatnia składowa strategii "otwarta metropolia" ma wyrażać otwartości Warszawy na świat. Stolica ma wychodzić śmiało naprzeciw wyzwaniom oraz inspirować innych. Dzięki swoje różnorodności i nastawieniu na współpracę, ma być ona wyjątkowym środowiskiem do kreowania i rozwijania idei. Poza tym stanowi ważny węzeł sieci europejskich metropolii.

Zdaniem wiceprezydenta stolicy Michała Olszewskiego "zdefiniowanie wizji jest trudne". "Musimy posługiwać się jednocześnie takimi pojęciami, które obejmą wszystkie elementy o których nasi mieszkańcy chcą powiedzieć nt. miasta, w którym chcą żyć za 15 lat, a po drugie język, który chcemy użyć w tym opisie musi być taki, żeby był zrozumiały dla jak największej grupy spośród naszych mieszkańców" - tłumaczył.

"Postawiliśmy na to, żeby nie były to sformułowania slogany, ale żeby nazwać nasze miasto takimi cechami, jakimi chcą je widzieć nasi mieszkańcy" - dodał Olszewski.

W kwietniu miasto ponownie zaprosi mieszkańców do współpracy, tym razem przy wyznaczaniu celów, które mają pomóc osiągnąć wizję przyjaznego i otwartego miasta, w którym żyją aktywni mieszkańcy. Podczas planowanych spotkań w dzielnicach oraz warsztatów uczestnicy będą dyskutować o tym, co trzeba zmienić lub poprawić w Warszawie przyszłości. Zebrane informacje posłużą do dalszych prac nad strategią rozwoju stolicy.

Łącznie ma zostać zorganizowanych ok. 40 wydarzeń, w tym 18 spotkań dzielnicach oraz 12 warsztatów przeznaczonych dla poszczególnych grup warszawiaków. Będą mogli w nich wziąć udział m.in. młodzież i seniorzy, rodzicie i dzieci do 18 roku życia, przedstawiciele firm tradycyjnych, inwestycyjnych, czy organizacji pozarządowych. Ponadto mają się odbywać otwarte debaty dla mieszkańców oraz dyżur osób pracujących nad strategią. Miasto zachęca również do przesyłania swoich propozycji na adres warszawa2030@um.warszawa.pl.

Olszewski poinformował, że dokument strategii rozwoju Warszawy ma zostać "zamknięty" do 2017 r.

Władze ratusza po konferencji umieściły w skrzynce za mechanizmem zegara w Pałacu Kultury i Nauki - jak mówił Olszewski - "przesłanie" do mieszkańców stolicy z 2030 r., którzy odczytując je "będą mogli stwierdzić, czy rzeczywiście Warszawa dalej jest takim miastem, jakim widzieli ją mieszkańcy w 2016".

Strategia rozwoju to dokument określający, w jakim kierunku ma rozwijać się miasto przez następne kilkanaście lat. Pokazuje, jakie cele są najważniejsze. Pozwala też wskazać najistotniejsze działania, na które mają być przeznaczone środki z budżetu miasta.

W odróżnieniu do poprzednich strategii z 1998 i 2005 r., obecna jest opracowywana we współpracy z mieszkańcami oraz innymi zainteresowanymi. Jak zaznacza ratusz głosy społeczności lokalnej na każdym etapie są punktem wyjścia do dalszych prac, a nie opinią na temat gotowych rozwiązań.

Prace nad wizją Warszawy rozpoczęły się we wrześniu 2015 r. a zakończyły w marcu tego roku. W tym czasie odbyły się debaty z mieszkańcami, przedsiębiorcami, przedstawicielami organizacji pozarządowych, a także ekspertami i urzędnikami, animacje i konkursy dla dzieci i młodzieży, a także badania ankietowe. Przez cały ten czas każdy mógł też zgłaszać swoje pomysły drogą mailową.

>>> Czytaj też: Kolejna umowa dla Newagu. Polska firma dostarczy 12 pociągów dla woj. małopolskiego