"Poprzednie ekipy zapomniały o północno-wschodniej Polsce, dlatego te regiony są wykluczone komunikacyjnie" – ocenił w poniedziałek na konferencji prasowej w Ełku wiceminister infrastruktury i budownictwa Jerzy Szmit. Dodał, że w tych regionach żyje 3 mln zł ludzi. „Zamierzamy łączyć Polaków w kraju, zapewniać kompleksowe połączenia wszystkich regionów, zarówno drogowe, kolejowe, lotnicze, jak i śródlądowe” – mówił.

Szmit podpisał w poniedziałek w Ełku umowę na dofinansowanie prac projektowych trasy S16 z Borek Wielkich do Mrągowa. Olsztyński oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad przeprowadził już na te prace przetarg, ale cena, jakiej żądają startujące w przetargu firmy była wyższa, niż ta zarezerwowana przez drogowców. „Żeby nie unieważniać przetargu i nie ogłaszać go ponownie zdecydowaliśmy o dofinansowaniu tego zadania” – przyznał Szmit. Łącznie na ten cel resort infrastruktury i budownictwa przekaże 29 mln zł.

Reklama

Obecny na spotkaniu dyrektor olsztyńskiego oddziału GDDKiA Mirosław Nicewicz powiedział, że uzyskane dofinansowanie pozwoli na szybkie wyłonienie firmy, która przeprowadzi prace projektowe tego odcinka drogi. W jego ocenie umowa z tym, kto wygra przetarg może być podpisana już na początku lutego.

Nicewicz przyznał, że w marcu olsztyńska GDDKiA ogłosi przetarg na prace koncepcyjne dalszego przebiegu S16 z Mrągowa do Ełku. Obecnie wciąż nie wiadomo, jakim korytarzem na tym odcinku ma przebiegać ta trasa, a dokumenty przygotowane w związku z ta inwestycją w poprzednich latach wymagają aktualizacji.

Szmit kolejny raz zaapelował do lokalnych środowisk o zgodę w ustalaniu przebiegu tej trasy.

Droga S16 zwana komunikacyjnym kręgosłupem regionu obecnie jest zmodernizowana od Olsztyna na wschód do Borek Wielkich, na dalszym odcinku jest kręta i pełna kolein. Ponieważ, przebiega przez środek Mazur - m.in. Mikołajki i Orzysz - wiele środowisk w poprzednich uzgodnieniach tras nie zgadzało się na inwestycje w cennych przyrodniczo okolicach.

Szmit zapewnił, że jego resortowi zależy na budowie trasy Via Baltica, zapowiedział, że w marcu rozpocznie się postepowanie przetargowe na budowę obwodnicy Łomży. "Teraz przez to miasto jest się bardzo trudno przebić, jest zatkane" - przyznał Szmit.

Obecny na ełckiej konferencji prezes PKP PLK Ireneusz Merchel poinformował, że w najbliższych tygodniach zostanie złożony do Komisji Europejskiej wniosek o dofinansowanie modernizacji połączenia kolejowego Białystok – Ełk. Przyznał, że połączenie to ma być dwutorowe, a decyzja Komisji jest spodziewana do czerwca, zaś sama realizacja ważnej dla Podlaskiego i Warmińsko-Mazurskiego inwestycji ma się rozpocząć w 2020 roku.

Merchel zapowiedział też, że w lutym zostaną otwarte oferty na prace projektowe i modernizację połączenia kolejowego na trasie z Olsztyna do Ełku przez Szczytno i Pisz. Obecnie pociągi z Olsztyna do Ełku przez Pisz jadą ponad 3 godziny, po remoncie, który ma się zakończyć do połowy 2020 roku, czas przejazdu ma być skrócony o godzinę (pociągi pasażerskie mają na tej trasie jeździć z prędkością do 160 km na godz.).

„Po zakończeniu tych prac przystąpimy do realizacji elektryfikacji linii Korsze – Ełk. Chodzi o to, by na raz nie dublować inwestycji kolejowych do Ełku, dlatego elektryfikacja tej trasy rozpocznie się w 2020 roku” – wyjaśnił prezes PKP PLK.

Szmit oraz wojewoda warmińsko-mazurski Artur Chojecki przedstawili na spotkaniu w Ełku informacje dotyczące także mniejszych inwestycji dotyczących dróg powiatowych i gminnych w regionie. "W ubiegłym roku działo się dużo, teraz będzie się działo jeszcze więcej" - zapowiedzieli. (PAP)