Warszawa, 20.01.2017 (ISBnews) - Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK) wzrósł o 2,5 pkt proc. m/m w styczniu br. i wyniósł minus 1,2 pkt (wzrósł o 5,8 pkt proc. r/r), wynika z badań przeprowadzonych przez Główny Urząd Statystyczny (GUS) i Narodowy Bank Polski (NBP), opublikowanych przez GUS.
"Dla większości składowych wskaźnika odnotowano wartości wyższe niż przed miesiącem. Największy wzrost wystąpił w przypadku oceny możliwości obecnego dokonywania ważnych zakupów i obecnej sytuacji ekonomicznej kraju (wzrost odpowiednio o 5,2 i 4,6 pkt proc.). Nieznacznie obniżyły się jedynie oceny dotyczącej przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju (spadek o 0,5 pkt proc.)" - czytamy w komunikacie.
Z kolei wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK), syntetycznie opisujący oczekiwane w najbliższych miesiącach tendencje konsumpcji indywidualnej był wyższy o 2,4 pkt proc. w stosunku do grudnia i ukształtował się na poziomie minus 4,3.
"Także w przypadku WWUK, dla większości składowych wystąpiły wartości wyższe niż przed miesiącem. Dotyczyło to przede wszystkim możliwości przyszłego oszczędzania pieniędzy i przyszłego poziomu bezrobocia (wyrost odpowiednio o 4,7 i 4 pkt proc.). Nieznaczny spadek wystąpił dla ocen przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju (o 0,5 pkt proc.)" - czytamy również w komunikacie.
W styczniu br. WWUK osiągnął wartość o 6,6 pkt proc. wyższą, niż w analogicznym miesiącu 2016 r.
Od stycznia 2004 r. badanie koniunktury konsumenckiej prowadzone jest z częstotliwością miesięczną - jako badanie wspólne GUS i NBP. W styczniu 2017 r. przeprowadzono 1 387 wywiadów w okresie 2-12 stycznia 2017 r. (w tym 79 metodą CATI).
(ISBNews)
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama