– Ograniczenia kapitałowe były dotąd najważniejszą barierą w rozwoju banku – mówi Sławomir Zawadzki, prezes Pocztowego. – Dziś została zatwierdzona nasza nowa strategia. Jednogłośnie zgodzili się na nią obaj akcjonariusze – dodał.

W przeszłości spory między Pocztą Polską a PKO BP były przeszkodą w rozwoju banku. Poczta próbowała odkupić akcje należące do PKO. Bank się na to nie zgadzał.

“W kolejnych latach planowane jest dokapitalizowanie banku w kwocie 260 mln zł przez nowych lub obecnych akcjonariuszy oraz emisja instrumentów kapitałowych w łącznej kwocie do 100 mln zł" - podaje bank. – Do końca roku mamy czas na opracowanie planu dokapitalizowania banku. Mamy zgodę obecnych akcjonariuszy na szukanie nowych udziałowców – deklaruje prezes Zawadzki.

– W naszych założeniach jest posiadanie usługi, którą definiujemy jako bankowość pocztowa. Chcemy utrzymać władzę w banku. W tej chwili nie ma żadnych planów dotyczących sprzedaży akcji - deklaruje Przemysław Sypniewski, prezes Poczty. Z jego wypowiedzi wynika, że Poczta Polska chce zachować ponad 50-proc. udział w akcjonariacie.

Reklama

W ramach nowej strategii bank chce zostać liderem bankowości detalicznej w „Polsce regionalnej”. - Bicie się z największymi nie ma sensu z punktu widzenia bankowości pocztowej. My znamy swoje miejsce w systemie - mówi Sławomir Zawadzki. - Wielkie banki likwidują sieć oddziałów. 1200 placówek w ponad trzy lata. Dla tradycyjnego klienta, który chce korzystać z placówek Poczta jest świetną alternatywą - dodaje.

Bankowość cyfrowa w wydaniu Pocztowego

Celem także dotarcie do uczestników sektora e-commerce. W III kwartale tego roku ma zadebiutować EnveloBank. Pod tą marką Pocztowy chce rozwijać bankowość cyfrową. Ale pierwsi klienci mają zacząć korzystać z EnveloBanku na początku lipca. - To oferta przede wszystkim dla nowych klientów - uważa szef Pocztowego.

Wariant konserwatywny zakłada, że do 2021 r. z EnveloBanku będzie korzystać niecałe 150 tys. klientów. Ta liczba nie uwzględnia mikrofirm, którym nowa inicjatywa ma ułatwić rozliczenia e-commerce'owe. Obecnie Bank Pocztowy ma 1,3 mln klientów. Prowadzi ok. 870 tys. rachunków osobistych.

“W efekcie realizacji założeń strategicznych bank planuje osiągnąć w 2021 r. zwrot z kapitału na poziomie ponad 10 proc. oraz osiągnąć sumę bilansową blisko 12 mld zł" - informuje Bank Pocztowy. W 2016 r. zwrot z kapitału wyniósł 0,5 proc. Bank zawiązał duże rezerwy na kredyty udzielone w poprzednich latach.

>>> Czytaj też: Zatrudnienie w bankach gwałtownie spada. W ciągu roku zamknięto 779 placówek