Miliardy dolarów inwestowane w firmy oferujące transport pasażerski lub wspólne przejazdy samochodami ukształtują przyszłość branży transportowej.

Technologiczny postęp, który doprowadził do wpompowania do branży autonomicznych pojazdów miliardów dolarów, zachęcił także inwestorów do kupowania firm transportowych powiązanych z ekonomią współdzielenia. Ten model biznesowy nadal rośnie w zadziwiająco szybkim tempie i zaczyna rozwijać się na coraz to nowych rynkach.

Wzrost firm z tego sektora następuje nawet, gdy muszą sobie one radzić na coraz bardziej uregulowanych rynkach. Z raportu Bloomberg New Energy Finance wynika, że w ciągu ostatnich 4 miesięcy na tego typu transportowe firmy nałożono restrykcje w 11 europejskich jurysdykcjach oraz między innymi w USA i Australii. – Nawet pomimo wzrostu prawnych restrykcji wobec nieskrępowanego świadczenia usług pasażerskich obserwujemy wzrost inwestycji w tym sektorze – twierdzi Ali Izadi-Najafabad z BNEF.

To właśnie firma BNEF podjęła się próby oceny wielkości branży. Według niej transportowe startupy pozyskały w zeszłym roku od inwestorów 28 mld dol. Dużą rolę odegrało w tym Softbank Group, które poczyniło pod koniec zeszłego roku trzy duże ruchy: inwestycję o wartości1,1 mld dol. w indyjską firmę Ola, zakup 15 proc. akcji Ubera oraz ulokowanie 4 mld dol. w firmę Didi.

Pięć największych firm oferujących transport pasażerski osiągnęło już wartość 129 mld dol. Stały się tym samym jednymi z najbardziej wartościowych prywatnych firm na świecie. Ich łączna rynkowa wartość przekracza w tej chwili łączną wycenę General Motors Co. oraz Ford Motor Co.

Liczba użytkowników, którzy korzystają z usług transportu pasażerskiego zbliża się do miliarda. Przekłada to się na liczbę kierowców, których globalną liczbę szacuje się na 24 miliony. Pod koniec 2017 roku na całym świecie z aplikacji internetowych firm transportowych korzystało 769 milionów osób.

Szybko rozwija się także technologia, która umożliwi powstanie autonomicznych pojazdów. Doprowadzą one z pewnością do przyśpieszenia rozwoju omawianej branży.

>>> Polecamy: W ciągu 7 lat prawie połowa autobusów na świecie będzie zasilana bateriami