Obecnie linie te, tworzące blisko 41-kilometrowe połączenie do Wisły Głębiec, są wykorzystywane przez Koleje Śląskie. Przejazd między Głębcami, a Chybiem (na magistrali E65 między Czechowicami-Dziedzicami a Zebrzydowicami) zajmuje jednak 75 min (do Katowic 135 min.).

Niespełna 10-kilometrowe połączenie Goleszów – Cieszyn jest nieprzejezdne od 2013 r. Pociągi do Cieszyna dojeżdżają innym, częściowo odnowionym w ostatnich miesiącach szlakiem - od strony Zebrzydowic (stacja w polskim Cieszynie jest także skomunikowana z dużym dworcem w Czeskim Cieszynie).

Przygotowany w poprzednich latach unijny projekt pod nazwą "Rewitalizacja linii nr 694/157/190/191 Bronów – Bieniowiec – Skoczów – Goleszów – Cieszyn/Wisła Głębce" został zakwalifikowany jako jeden z dwóch "dużych projektów" zaktualizowanego w br. Regionalnego Programu Operacyjnego Woj. Śląskiego na lata 2014-20 (obok budowy Regionalnej Drogi Racibórz-Pszczyna w Rybniku).

Wniosek dotyczący tej inwestycji - o szacunkowej wartości 441,7 mln zł - PLK zgłosiły w zamkniętym z końcem listopada br. naborze do konkursu śląskiego RPO dotyczącego transportu kolejowego. Zarządca kolejowej infrastruktury ubiega się o 273,5 mln zł dofinansowania z tego źródła.

Reklama

Od 17 grudnia PLK prowadzą przetarg na zaprojektowanie i wykonanie robót budowlanych dla całej tej inwestycji. Postępowanie jest podzielone na trzy części: dotyczące rewitalizacji odcinka Bronów (obok Chybia) – Wisła Głębce (o szacunkowej wartości 247,8 mln zł bez VAT), odbudowy odcinka Goleszów – Cieszyn (o szacunkowej wartości 66,2 mln zł bez VAT) oraz robót w zakresie urządzeń sterowania ruchem kolejowym (o szacunkowej wartości 37,2 mln zł bez VAT).

Wszystkie części zamówienia przewidują wykonanie całości prac do 23 grudnia 2021. Obecny termin składania ofert wyznaczono na 24 stycznia 2019 r.(PAP)

autor: Mateusz Babak