Jak czytamy w uzasadnieniu projektowanej nowelizacji Kodeksu spółek handlowych oraz niektórych innych ustaw, "konstrukcja akcji na okaziciela w spółkach niepublicznych powoduje, że nie jest możliwe zagwarantowanie wymiany informacji podatkowych o posiadaczach akcji na okaziciela, ze względu na brak możliwości ich identyfikacji" (...) "Może to prowadzić do łatwych nadużyć związanych np. z praniem brudnych pieniędzy przez wykorzystanie konstrukcji prawnej akcji na okaziciela" - wskazano.

"Projekt ma na celu wprowadzenie podstawy dla obligatoryjnej dematerializacji akcji spółek akcyjnych oraz spółek komandytowo-akcyjnych, poza zakresem unormowanym w art. 5 ust. 1 ustawy o obrocie instrumentami finansowymi" - wskazał w uzasadnieniu resort sprawiedliwości.

W ocenie projektodawcy "dematerializacja powinna objąć zarówno akcje imienne, jak i akcje na okaziciela"

Reklama

Jak zaznaczono w uzasadnieniu, prawo polskie nie przewiduje możliwości dematerializacji akcji poza zakresem regulacji art. 5 ust. 1 ustawy o obrocie instrumentami finansowymi. "Stanowi to swoisty ewenement i źródło istotnych niedogodności zarówno dla spółek niepublicznych, jak i dla podmiotów prowadzących depozyty akcji mających postać dokumentu" - podano. Dodano, że "prawo polskie zawiera podstawy dla fakultatywnej dematerializacji obligacji (art. 6 ust. 2 pkt. 7 ustawy o obligacjach), bankowych papierów wartościowych (art. 90 ust. 4 ustawy – Prawo bankowe) oraz niepublicznych certyfikatów inwestycyjnych (art. 123 ust. 1 ustawy o funduszach inwestycyjnych)".

"Na tym tle brak analogicznej podstawy prawnej w stosunku do akcji wydaje się być w obecnych realiach obrotu gospodarczego anachronizmem uniemożliwiającym bezpieczną i efektywną organizację obrotu akcjami spółek niepublicznych" - zaznaczył w uzasadnieniu projektodawca.

Jak wskazał, zaproponowana regulacja stworzy możliwości zmniejszenia kosztów i zwiększenia bezpieczeństwa obrotu akcjami spółek nienotowanych na rynku regulowanym.

W ramach oceny przewidywanego wpływu projektu na działalność mikro przedsiębiorców oraz małych i średnich przedsiębiorców w uzasadnieniu zaznaczono, że "z uwagi na powszechny obowiązek dematerializacji wszystkich akcji spółek akcyjnych i komandytowo-akcyjnych, również te podmioty z sektora MŚP zostaną objęte projektowanymi regulacjami".

Wskazano, że "projekt nakłada obowiązek zawarcia przez spółki akcyjne i komandytowo-akcyjne (w tym z sektora MŚP) umowy o prowadzenie rejestru akcjonariuszy, co spowoduje bezpośredni koszt dla tych spółek, którego dokładne określenie nie jest możliwe, z uwagi na brak dostępności tego typu usług na rynku obecnie". Dodano, że "rejestracja akcji w formie zdematerializowanej, choć będzie generować dla spółek określone koszty, z drugiej strony przyczyni się do redukcji wydatków, jakie spółki obecnie ponoszą w związku z wytwarzaniem i utrzymywaniem akcji w postaci dokumentowej".

"Projekt przewiduje również – w odniesieniu do spółek, o których mowa wyżej – obowiązek prowadzenia strony internetowej, co ma na celu przede wszystkim poprawę komunikacji z akcjonariuszami spółki" - czytamy w uzasadnieniu.

>>> Czytaj też: Luka w eKRS. System akceptuje sprawozdania bez podpisu kwalifikowanego