W ocenie analityków grupa TP odczuła w I kwartale 2009 r. nie tylko skutki decyzji regulacyjnych Urzędu Komunikacji Elektronicznej, ale także kryzys gospodarczy. Trwały także wcześniej rozpoczęte procesy, takie jak utrata klientów usług telefonii stacjonarnej na rzecz konkurencji zarówno tej stacjonarnej, jak i komórkowej.
W ocenie analityków – średnia z dostępnych nam prognoz – przychody grupy TP spadną o 2,5 proc. do 4,42 mld zł, zysk operacyjny zmniejszy się o blisko 20 proc. do 760 mln zł, a zysk netto o niemal 30 proc. do 477 mln zł.
Z dostępnych GP prognoz wynika, że liczba linii stacjonarnych w I kwartale mogła się zmniejszyć nawet o ok. 160 tys., z czego około połowa klientów przeszło do konkurencji (usługa WLR). Analitycy spodziewają się też nieznacznego – o 2–3 proc. – spadku średnich przychodów z usług głosowych. W efekcie przychody TP z usług telefonii stacjonarnej mogą być o 8–10 proc. mniejsze niż przed rokiem.
Jeszcze w IV kwartale 2008 roku przychody grupy TP w części komórkowej rosły. W ocenie części analityków I kwartał 2009 roku był pierwszym, w którym w porównaniu z analogicznym okresem poprzedniego roku mogą spaść. Powodem jest przede wszystkim wymuszona na trzech największych operatorach przez UKE obniżka stawek za kończenie połączeń w sieciach mobilnych (MTR). Analitycy nie liczą także na wzrost średnich przychodów od klientów sieci Orange. W ocenie analityków Citigroup spadną one o 3,5 proc. w porównaniu z I kwartałem 2008 roku. Spodziewają się natomiast, że w porównaniu z końcem 2008 roku wzrosła liczba aktywnych kart SIM obsługiwanych przez PTK Centertel. Dostępne nam szacunki są dość rozstrzelone: od poniżej 100 tys. do 160 tys.
W ocenie analityków prawdopodobnie zmniejszy się też rentowność operatora sieci Orange. Powodem są rosnące koszty pozyskania i utrzymania klientów wynikające ze zwiększających się kosztów kupna telefonów sprzedawanych w promocjach ze względu na słabego złotego.
Wzrostu przychodów o kilka procent analitycy spodziewają się w usługach dostępu do internetu i transmisji danych. Powodem jest rosnąca liczba klientów usługi Neostrada TP oraz Orange Freedom (w sumie ok. 30 tys.) oraz zwiększające się średnie przychody od klienta tej usługi.
Na zyski grupy wpływ mogą mieć też przewidywane przez analityków koszty finansowe związane z wyceną wartości licencji na telefonię komórkową trzeciej generacji. Rozłożona na raty cena licencji wyrażona jest w euro.