Reprezentanci firm zaopatrujących przedsiębiorstwa w bony, talony, kupony, gotowe podarunki czy karty uprawniające do nabywania towarów i usług nie doświadczyli skutków kryzysu.

Zrealizowane marzenia

– Narastanie dekoniunktury w gospodarce osłabiło rozwój sprzedaży naszych produktów, ale trwało to nie dłużej niż trzy miesiące. Obecnie widzimy oznaki poprawy sytuacji w firmach i coraz rzadziej słyszymy w rozmowach handlowych magiczne słowo „kryzys”. Wiele wskazuje na to, że zakończymy bieżący rok na kilkudziesięcioprocentowym plusie w porównaniu do wyników z 2008 r. – mówi Witold Szlachta, dyrektor ds. rozwoju w TravelPass.
Z roku na rok firmy mają coraz szerszy wybór środków motywowania pozapłacowego. Kupony żywieniowe są stosowane dla wszystkich pracowników lub tylko dla tych, którzy pracują w terenie np. przedstawicieli handlowych. Kupony podarunkowe zwykle są przekazywane pracownikom z okazji świąt. Najczęściej są finansowane z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych – wtedy pracodawca uzależnia wartość wydanych kuponów od sytuacji socjalnej pracownika. W przypadku gdy takie kupony są wydawane z okazji święta firmy, to wartość kuponów ustalana jest przez zarząd firmy. Kupony turystyczne są na ogół realizowane w formie świadczenia urlopowego lub dofinansowania wakacji, jeśli tylko takie rozwiązanie jest zgodne z regulaminem pracy danej firmy. – Innego rodzaju bonusy i premie, wydawane w formie odmiennej niż przelew na konto, zawsze odgrywają rolę motywatora. Pracodawca chce, by taka nagroda długo pozostała w pamięci nagrodzonych. Powinna więc być atrakcyjna i umożliwiać pracownikowi zrealizowanie jakiegoś marzenia – mówi Tomasz Kucharski.
Reklama

Program świadczeń

Sposobów, w jaki można dodatkowo nagrodzić pracownika, jest wiele. – Ważne jest, by układając program świadczeń, brać pod uwagę czynniki, które pozwalają na indywidualizację i personalizację prezentu. U pracownika, który otrzymuje podarunek związany z jego zainteresowaniami, rodzi się poczucie, że został indywidualnie doceniony, a szef zna i rozumie jego potrzeby. Przekłada się, zgodnie z zasadą wzajemności, na chęć odwdzięczenia się, czyli lojalność oraz motywację do pracy – wskazuje Magdalena Słomczewska z Sodexo Pass Polska.
W obliczu ograniczeń budżetowych wydatek każdej złotówki musi być przemyślany. Dlatego, zdaniem W. Szlachty, atrakcyjne podarunki otrzymują przede wszystkim najlepsi pracownicy. – Czasami firmy dzielą budżet na bonusy odwrotnie proporcjonalnie do zarobków. Wtedy najlepiej zarabiający dostają najmniej, a ci najgorzej opłacani dostają najwięcej. Najczęściej jednak firmy zamawiają ten sam produkt dla wszystkich pracowników – zaznacza Izabela Supeł. W dobie dekoniunktury nie wszystkich stać na hojne bonusy. Te z przedsiębiorstw, które dotychczas stosowały motywowanie pozapłacowe, a teraz muszą ciąć budżet kadrowy, poszukują innowacyjnych form motywowania.

Karty elektroniczne

– Większość naszych klientów to firmy kupujące elektroniczne karty płatnicze – przyznaje Izabela Supeł. Za ich stosowaniem przemawiają nieznane dla bonów papierowych korzyści. - Nawet niektóre instytucje państwowe przekonały się do kart. Uważamy to za duży sukces, ze względu na zachowawcze procedury, jakim na ogół hołdują jednostki sektora publicznego – mówi Izabela Supeł. Karta elektroniczna w porównaniu z kuponem daje wiele dodatkowych korzyści zarówno pracownikowi, jak i pracodawcy. Jest bezpieczniejsza i łatwiejsza w przechowywaniu. Jej zaletą jest większa trwałość – zgubienie karty nie powoduje utraty środków, jak to ma miejsce w przypadku kuponów. Może być wciąż na nowo doładowywana, co daje możliwość jednorazowego zakupu i wieloletniego używania. – Użytkownik karty może na bieżąco sprawdzać saldo przed internet i w bankomatach. Uzyskuje więc pełną kontrolę nad otrzymaną kwotą nagrody znajdującą się na karcie – dodaje Magdalena Słomczewska.
ikona lupy />
Świadczenia pozapłacowe w przedsiębiorstwach w 2008 r. / DGP