Porównaj i wybierz najlepsze konto

W grudniu 2008 r. Komitet Europejskiego Sektora Bankowego (EBIC) przyjął wspólne zasady dotyczące przenoszenia rachunku bankowego do innego banku. W Polsce zajął się tym Związek Banków Polskich i od stycznia 2010 r. możemy korzystać z usługi pamiętając, iż jest ona całkowicie darmowa. Sam proces jest bardzo krótki i sprowadza się do kilku kroków.

Krok 1: Wybór nowego rachunku

Proces zmiany rachunku należy rozpocząć od analizy rynku i wyboru banku, który posiada najatrakcyjniejszy dla nas produkt. Warto osobiście prześledzić oferty udając się do placówek banków, przeanalizować informacje zamieszczone na ich stronach internetowych lub skorzystać z porównywarek.

Reklama

Krok 2: Złożenie wniosku i pełnomocnictwa

Kiedy dokonamy już wyboru konta, należy poinformować o tym wybrany bank. W zależności od instytucji, zgłoszenia można dokonać telefonicznie, przez internet (dokumenty wysyłamy pocztą) lub udając się do placówki nowego banku. Aby uniknąć możliwych komplikacji czy nawet odrzucenia wniosku, składając podpis należy użyć wzoru takiego, jaki widnieje na umowie w poprzednim banku.

Krok 3: Przekazanie pełnomocnictwa

Od momentu złożenia wniosku i pełnomocnictwa to nowy bank zajmuje się wszelkimi formalnościami. Kontaktuje się z naszym pracodawcą, czy instytucjami (takimi jak ZUS, Urząd Skarbowy) informując o zmianie numeru rachunku bankowego. Przenosi wskazane przez nas „ustawienia” ze starego banku. Teoretycznie cały proces powinien zająć do 7 dni roboczych. W praktyce w większości banków trwa nie dłużej niż 21 dni, a w przypadku opóźnień czy komplikacji, bank powinien skontaktować się z nami bezpośrednio.

Co zawiera wniosek?

We wniosku podajemy wszelkie informacje, jakie chcemy aby zostały przeniesione do nowego banku np. polecenia zapłaty i zlecenia stałe. Należy pamiętać, iż przeniesienie konta (inaczej niż przy zmianie operatora telefonicznego) wiąże się ze zmianą numeru rachunku, dlatego też we wniosku wypisuje się instytucje jakie mają być poinformowane o zmianie. Złożenie wniosku nie jest jednoznaczne z likwidacją dotychczasowego konta. Sami decydujemy, kiedy i czy w ogóle chcemy zamknąć dotychczasowe konto. Jest to bardzo istotna opcja, gdyż posiadając np. lokatę, wpływają na nie regularne odsetki, dlatego należy zachować konto przynajmniej do końca okresu lokaty. Oczywiście zachowanie obu kont wiąże się z koniecznością regulacji opłat za prowadzenie rachunków w obu bankach.

Co może spowolnić przeniesienie konta?

W sytuacji wystąpienia okoliczności uniemożliwiających przeniesienia rachunku/usług płatniczych/ zamknięcia rachunku, dotychczasowy bank musi skontaktować się bezpośrednio z klientem a także poinformować o tym fakcie nowy bank. Zdarzenie takie może wystąpić w sytuacji, kiedy wobec klienta zastosowano blokadę środków. Co więcej do zablokowania procesu może dojść, kiedy na dotychczasowym rachunku są nierozliczone transakcje, czy konto jest wskazane jako rachunek do spłaty kredytów lub kart kredytowych. W takich sytuacjach niezbędne jest sporządzenie aneksu.

Dzięki rekomendacji, klient może przenieść za pośrednictwem nowego banku, całkowicie za darmo (dotyczy rachunków posiadanych przez okres min. 12 miesięcy, gdyż niektóre banki obciążają klienta opłatą kiedy ten w okresie wcześniejszym niż kilka miesięcy od otwarcia zamyka konto) swój dotychczasowy rachunek wraz saldem i wszelkimi „zleceniami”. Jest to pewne ułatwienie dla klientów, gdyż cały ciężar procesu przeniesiony zostaje na bank.