Jak poinformowała rzeczniczka Polskie LNG Justyna Bracha-Rutkowska, umowa została podpisana z Instytutem Nafty i Gazu, który jest instytucją wdrażającą (wskazaną przez rząd w uzgodnieniu z Komisją Europejską i odpowiedzialną za wdrożenie programu) dla unijnego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (POIiŚ).

Instytut Nafty i Gazu przeprowadzi procedurę aplikacyjną, dotyczącą projektu dotyczącego budowy terminala LNG: instalacji rozładunkowej i regazyfikacyjnej. Zgodnie z planami, wniosek do Komisji Europejskiej zostanie złożony do końca kwietnia 2010 roku. Prezes Polskie LNG Zbigniew Rapciak przewiduje, że decyzja o przyznaniu dofinansowania z funduszy unijnych zostanie podjęta w lipcu. W połowie roku spółka dokona także wyboru konsorcjum, które zbuduje terminal LNG w Świnoujściu.

Na budowę terminalu LNG w Świnoujściu została także przewidziana kwota 80 mln euro w ramach Programu "European Energy Plan for Recovery". Aplikację do Komisji Europejskiej o przyznanie tych środków wspólnie złożyły spółka Polskie LNG (55 mln euro) oraz Zarząd Morskich Portów Szczecin-Świnoujście SA (25 mln euro).

Koszt budowy gazoportu w Świnoujściu szacowany jest na 600-700 mln euro. Jego zdolność przeładunkowa ma wynosić 5 mld m sześc. skroplonego gazu ziemnego rocznie, z możliwością zwiększenia do 7,5 mld m sześc. LNG rocznie. Inwestycja ma być oddana do użytku 30 czerwca 2014 r. Spółka Polskie LNG wybiera obecnie konsorcjum, które zbuduje terminal. Uzyskano już potrzebne do przygotowania budowy zgody i pozwolenia środowiskowe.

Reklama