MAREK JAŚLAN
UPC dostarcza usługi telekomunikacyjne dla firm. Jak Pana zdaniem nowe technologie i Internet wpływają na innowacyjność przedsiębiorstw?
SIMON BOYD
Powszechność stosowania innowacyjnych rozwiązań decyduje o konkurencyjności całej gospodarki. Nowe technologie są dla przedsiębiorców narzędziem do poprawy pozycji konkurencyjnej, czynnikiem przyspieszającym rozwój. Korzystanie z internetu zmienia podejście do biznesu – wymusza działanie proaktywne i myślenie w skali globalnej, a co za tym idzie – motywuje do innowacyjnych rozwiązań.
Reklama
Czy małe i średnie firmy w Polsce trudno jest przekonać do korzystania z internetu i nowych technologii i czy potrafią wykorzystać ich możliwości, skoro np. tylko połowa z tych najmniejszych ma stronę WWW?
Wiedza i zdolność absorpcji nowych technologii to bardzo ważny kapitał. Coraz więcej przedsiębiorców widzi, że nowe technologie są niezbędne, aby osiągnąć sukces.
Przedsiębiorcy wierzą w siłę rekomendacji – większość uważa, że w dotarciu do nowych klientów najważniejsze jest polecanie przez osoby, które korzystały z produktów lub usług firmy. To coraz częściej dzieje się w sieci na skutek rozwoju mediów społecznościowych, a znaczenie dobrej reputacji w internecie rośnie.Internet pomaga rozwijać biznes, jednak nadal mało wykorzystywany jest jego potencjał reklamowy, marketingowy czy informacyjny.
Czy polskie firmy są świadome tego, że kończy się czas konkurowania tradycyjnymi metodami, niskimi kosztami pracy, produkcją niskiej jakości towarów na skalę masową, a muszą się przestawiać na nowoczesne technologie, na rozwiązania innowacyjne, zarówno w produkcji, jak i w zarządzaniu?
Wykorzystanie internetu w działalności gospodarczej to nie tylko sposób na dotarcie do odbiorców, ale także cenne źródło informacji o rynku, konkurencji, miejsce, gdzie można znaleźć narzędzia do prowadzenia biznesu, np. w postaci oprogramowania, często darmowego. Słabością wielu małych przedsiębiorców jest małe zainteresowanie innowacjami oraz niechęć do inwestowania w technologie, choć można w tej dziedzinie dostrzec pozytywne zmiany. Nadal istnieją olbrzymie dysproporcje między stopniem rozwoju innowacyjności w poszczególnych krajach. Polska znajduje się poza światową czołówką, czyli jest tu duży potencjał do poprawy.
Czy na podstawie własnych obserwacji mógłby pan wskazać, czym jest uwarunkowana skłonność polskich firm do inwestowania w nowe technologie?
Przedsiębiorcy inwestujący w nowe technologie widzą w nich szansę na rozwój, udoskonalenie produkcji i usług, zwiększenie efektywności oraz kontrolę kosztów, co w przypadku MSP ma ogromne znaczenie. Właściciele mikrofirm powinni wiedzieć, że elastyczność i otwartość na zmiany ma przełożenie na wzrost przychodów. Nowoczesne usługi i produkty to często jedyny sposób na przetrwanie w wysoce konkurencyjnym środowisku. Jeśli brakuje efektu skali, co jest typowe dla małych firm, innowacyjność stanowi szansę na zwiększenie udziału w rynku.
Co stanowi większą barierę w inwestowanie w nowe technologie – brak środków finansowych, motywacji czy wiedzy na ten temat?
Polskim przedsiębiorcom brakuje wiary w możliwość praktycznego przełożenia możliwości, jakie dają nowe technologie na sukces rynkowy. Wśród firm, które w ostatnich latach odnotowały spektakularne osiągnięcia, czołowe miejsce zajmują właśnie mikrofilmy funkcjonujące na początku wyłącznie w internecie lub wykorzystujące go w bardzo dużym stopniu do wspierania bieżącej działalności. Przedsiębiorstwa takie, założone często np. przez kolegów z uczelni, po kilku latach intensywnego rozwoju przynoszą ogromne zyski. Wierzę, że taki sukces jest w zasięgu ręki polskich przedsiębiorców.
Ponadto właściciele firm obawiają się wysokich kosztów inwestycji i związanego z tym ryzyka ekonomicznego. Potwierdzają to nasze doświadczenia, bo w blisko połowie przypadków to właśnie koszty prowadzenia działalności gospodarczej zniechęcają do założenia własnej firmy. Często polscy przedsiębiorcy nie mają możliwości uzyskania dofinansowania na rozwój i innowacyjność w wysokości spełniającej ich realne potrzeby. Ta luka finansowa znacząco blokuje rozwój polskiej przedsiębiorczości, a co za tym idzie, rozwój całej gospodarki. Do tej listy należy dodać niewystarczające wykorzystanie środków unijnych właśnie na innowacje. Polacy to bardzo przedsiębiorczy naród, a kierunek zmian zmierzających do uproszczenia procedur związanych z funkcjonowaniem firm pozwala mieć nadzieję, że potencjał polskiej przedsiębiorczości zostanie wykorzystany dla dobra gospodarki.
A jaka jest średnia szybkość łącza internetowego z jakiego korzystają polskie firmy MSP i SOHO?
W Polsce firmy z sektora MSP i SOHO, głównie w mniejszych miejscowościach, najczęściej korzystają z prędkości do 2 Mb/s. Ta tendencja szybko się jednak zmienia, głównie za sprawą takich dostawców jak UPC. Pod względem prędkości UPC jest liderem na polskim rynku, zapewniającym małym i średnim firmom najszybsze łącza o prędkości do 120 Mb/s, a także kompleksową ofertę (internet, telefon, telewizja). Rozwiązania nowej generacji, jakie proponuje UPC, zapewniają szybkie transfery danych, stabilność łączy i bezpieczeństwo zasobów. Firmy coraz chętniej doceniają walory szybkiego internetu, pozwalającego na przykład na oglądanie pliku wideo w wysokiej rozdzielczości w trakcie pobierania z sieci aktualnej wersji oprogramowania.
W stosunku do wielu krajów w Polsce dość odbiegamy pod względem szybkości łączy, z jakich korzystają nasze małe i średnie firmy. Czy to utrudnia prowadzenie biznesu? Kiedy możemy to nadrobić?
Polska w tym obszarze szybko nadrabia dystans dzielący ją do bardziej rozwiniętych krajów, a główną rolę odgrywają w tym procesie wielomilionowe inwestycje operatorów kablowych w rozwój usług szerokopasmowych. Należy zachęcać firmy telekomunikacyjne do dalszych inwestycji w rozwój infrastruktury i nowoczesnych usług, w tym usług cyfrowych, poprzez wprowadzanie zmian systemowych, redukcję barier biurokratycznych i obciążeń podatkowych. Ważnym aspektem jest także niezbędna edukacja w zakresie możliwości wykorzystania technologii informacyjno-komunikacyjnych.
A czy państwo ma jakąś rolę do odegrania w upowszechnianiu nowych technologii w MSP?
Rozwój technologiczny i innowacje są kluczowe dla rozwoju gospodarczego Polski. Dlatego uważam, że państwo powinno wspierać upowszechnianie nowych technologii w sektorze MSP, które są największym segmentem polskiej gospodarki. Przedsiębiorcy narzekają, że brak wystarczających środków na wspieranie dla firm inwestujących w nowe technologie. Rolą rządu jest realizowanie działań zmierzających do wspierania rozwoju przedsiębiorczości w Polsce i eliminowanie barier stojących na drodze tego rozwoju.
W przyjętej niedawno Agendzie Cyfrowej Komisja Europejska za jeden z celów stawia sobie stworzenie jednolitego rynku cyfrowego w UE. Jakie to stwarza szanse, a jakie wyzwania dla polskich firm z sektora MSP?
Agenda Cyfrowa to ambitna i potrzebna strategia skupiająca się na upowszechnianiu korzystania z szerokopasmowego internetu. Dynamiczny rozwój infrastruktury szerokopasmowej byłby ogromną szansą dla polskich firm – ułatwiałby przepływ usług, ale i wyzwaniem, bowiem poziom absorpcji nowych technologii w polskich firmach z segmentu SOHO jest niewystarczający.
We wspomnianej Agendzie Cyfrowej Komisja Europejska wyznacza sobie zadanie zapewnienia do 2020, wszystkim obywatelom europejskim internetu o szybkości 30 Mb/s lub większej, przy czym połowa europejskich gospodarstw domowych powinna mieć dostęp do internetu o szybkości co najmniej 100 Mb/s. Czy jest to do zrealizowania w Polsce?
Agenda ma szansę stać się kołem napędowym rozwoju rynku usług szerokopasmowych. Przyjęta ostatnio w Polsce mega, ustawa wspierająca rozwój rynku szerokopasmowego znacząco poprawi warunki inwestycji dla firm telekomunikacyjnych. Tu warto jednak zaznaczyć, że UPC Polska już teraz realizuje cele zawarte w Agendzie Cyfrowej i odgrywa istotną rolę w wyznaczaniu trendów w zakresie usług komunikacji szerokopasmowej, stymulowaniu rynku i motywowaniu konkurencji. UPC Polska to doskonały przykład firmy, która jest kilkanaście razy mniejsza od jej głównego konkurenta – Telekomunikacji Polskiej, ale funkcjonuje na rynku i zdobywa nowych klientów dzięki innowacyjnym usługom i nowoczesnemu podejściu do biznesu.
ikona lupy />
Simon Boyd Fot. Wojciech Górski / DGP