Z najnowszego zestawienia 100 najsilniejszych marek mocnych alkoholi premium na świecie (Impact Databank) wynika, że polskie marki wódek są daleko od podium. Najwyżej notowany jest Sobieski (Grupa Belvedere), który według danych za 2010 r. zajmuje 32. miejsce na świecie ze sprzedażą na poziomie 3,1 mln 9-litrowych kartonów. A słynna Wyborowa (Grupa Pernod Ricard) zajmuje dopiero 57. miejsce ze sprzedażą na poziomie 1,8 mln kartonów. W pierwszej setce mamy też jeszcze Luksusową (1,1 mln k.)
>>> Czytaj też: Rzeka polskiej wódki zalewa nawet Azję i Afrykę
Na światowych rynkach dominuje zaś Johnnie Walker (whisky), przed Smirnoffem (wódka) i Hennessy (koniak). Abyśmy znowu brylowali, potrzebna jest pomoc państwa - apeluje rodzima branża. I prosi o symbol: w czasie polskiej prezydencji w UE wznośmy toasty naszą wódką, a nie francuskim szampanem - relacjonuje "Puls Biznesu".