Utrata takich danych może bowiem prowadzić do poważnych perturbacji w działalności firmy, a często tworzenie kopii wymuszają regulacje prawne. Tymczasem 74 proc. europejskich przedsiębiorstw nie jest pewna czy jest w stanie w pełni przywrócić sprawność systemu lub odtworzyć dane po awarii, a ponad połowa przedsiębiorstw (54 proc.) utraciła dane lub doświadczyła przestoju systemów w ciągu ostatnich 12 miesięcy – wynika z opublikowanych niedawno przez firmę EMC wyników badania European Disaster Recovery Survey 2011.
Przyczyny utraty istotnych i poufnych danych firmowych mogą być różne, począwszy od zagubionego lub skradzionego notebooka, przenośnej pamięci USB po awarie sprzętu oraz omyłkowe usunięcie danych przez pracowników.

Które dane są strategiczne

Jednym z podstawowych elementów systemu bezpieczeństwa w firmie jest stworzenie systemu kopiowania danych istotnych dla jej działania, aby w przypadku awarii móc je szybko odtworzyć i mieć do nich dostęp. Pierwszym krokiem przy tworzeniu systemu kopii zapasowych jest ustalenie, które informacje są szczególnie istotne dla funkcjonowania przedsiębiorstwa i gdzie tworzenie kopii zapasowych jest niezbędne.
Reklama
– Nie można zbudować skutecznego programu zapobiegania utracie danych, jeśli nie wie się, które informacje należy zabezpieczyć. Trzeba też określić, kto w przedsiębiorstwie może mieć do nich dostęp i w jaki sposób – uważa David Paschich, specjalista ds. rozwoju zabezpieczeń internetowych w firmie Cisco.
Wybór konkretnej technologii w tym przypadku zależy z jednej strony od możliwości finansowych, z drugiej od tego, jak szybko chcemy odtworzyć działanie systemu po awarii – w dzień, tydzień czy miesiąc? Można wybrać taki system archiwizacji, który będzie wykonywał kopiowanie po godzinach pracy w firmie. Zasadą stosowaną przy archiwizacji powinno być, że kopiowane informacje powinny się znajdować poza używanym komputerem. A najlepiej przechowywać je w innym biurze. Dane mogą zostać zarchiwizowane na różnego typu nośnikach: napędach taśmowych, płytach CD lub DVD, pamięci flash USB, bezpośrednio podłączonych napędach flash USB, dyskach sieciowych (NAS) lub w internecie (w tzw. chmurze). Każdy z tych nośników ma swoje wady i zalety, które należy wziąć pod uwagę w konkretnej sytuacji.
Istotne jest, by wykonać zawsze kilka kopii. W ten sposób prawdopodobieństwo utraty zasobów w wyniku usterki urządzenia do przechowywania danych lub nośnika jest mniejsze. Kopie zapasowe należy przechowywać w dwóch różnych lokalizacjach, dzięki czemu w przypadku zniszczenia jednej z nich kopie są wciąż dostępne w drugiej lokalizacji.
W kopiach zapasowych należy utrzymywać porządek. Może to oznaczać usunięcie starych plików lub kompresowanie informacji, tak by zajmowały mniej miejsca.
Informacje należy chronić hasłem. Niektóre formaty nośników są wyposażone w funkcje zabezpieczeń. Warto rozważyć zastosowanie tej funkcji w przypadku tworzenia kopii zapasowych informacji osobistych lub poufnych. Jest to szczególnie ważne w przypadku korzystania z komputera przenośnego.

Skuteczny system

Aby utworzyć skuteczne rozwiązania dotyczące kopii zapasowych, należy zwrócić szczególną uwagę na dwa elementy: sprzęt do tworzenia kopii zapasowych oraz procedury. Szybkie urządzenie o wysokiej pojemności nie jest dobrym rozwiązaniem, jeśli kopie zapasowe danych nie są często tworzone.
Istnieją dwa rodzaje kopii zapasowych: pełna i przyrostowa. Pełna kopia zapasowa pozwala na skopiowanie wszystkich wybranych danych na inny nośnik. W przyrostowej kopii zapasowej są uwzględniane jedynie te dane, które zostały dodane lub zmodyfikowane od czasu sporządzenia ostatniej pełnej kopii zapasowej.
Warto zwrócić też uwagę, by unikać tworzenia kopii zapasowych identycznych plików – co prowadzi do marnowania zasobów (czasu, pamięci czy przepustowości sieci). Dlatego warto przy wyborze rozwiązania do backupu wziąć pod uwagę rozwiązania, które umożliwiają deduplikację danych.

Ostatnia linia obrony

Kopie zapasowe to ostatnia linia obrony, gdy nastąpi awaria sprzętu, zalanie lub pożar, uszkodzenie będące następstwem naruszenia zabezpieczeń lub przypadkowe usunięcie danych. Należy zadać sobie pytanie, co by było, gdyby nastąpiła utrata ważnych danych biznesowych. Ile czasu zajęłoby ich odtwarzanie? Jakie wystąpiłyby zakłócenia i opóźnienia?
W przypadku ochrony systemów firmy czy urzędu należy wyznaczyć osobę odpowiedzialną za kopie zapasowe. Powinna ona regularnie testować integralność kopii, odtwarzając część lub wszystkie skopiowane dane na komputerze testowym (należy pamiętać, aby w wyniku odtwarzania nie zamazać istniejących danych).
CZYTAJ TEŻ: