Sprzedaż aut na poziomie 8 029 222 w 2011 roku oznacza 10,3-proc. wzrost względem 2010 roku. Wynik ten pozwolił wyprzedzić francusko-japońskiemu duetowi japońskiego giganta motoryzacji Toyotę, która w 2011 roku sprzedała 7,94 mln aut (łącznie z markami Daihatsu i Hino).

>>> Czytaj też: Poślizg elektrycznego Nissana

Obecnie największym światowym producentem samochodów jest amerykański GM ze sprzedażą wysokości 9,02 mln aut, drugie miejsce zajmuje niemiecki gigant Volkswagen (8,16 mln sprzedanych aut).

>>> Polecamy: Volkswagen wyprzedzi Toyotę i stanie się największym producentem samochodów na świecie

Reklama

Renault sprzedał 2 722 062 aut (wzrost o 3,6 proc.), Nissan – 4 669 981 (wzrost o 14,4 proc.). W wyniku francusko-japońskiego aliansu miał również udział rosyjski partner Avtovaz, który jest producentem Łady i dostarcza 25 proc. części dla Renault. Avtovaz sprzedał w 2011 roku 637 179 aut (wzrost o 10,9 proc.) – podaje serwis latribune.fr.

Na początku ubiegłego roku francuski Renault mierzył się z domniemaną aferą szpiegowską. Firma usunęła wówczas ze stanowisk trzech wysoko postawionych pracowników, w tym członka ścisłego kierownictwa firmy. Postawiono im zarzut sprzedania obcemu państwu poufnych informacji o przyszłych modelach samochodów elektrycznych.

Media wówczas spekulowały, że ślady domniemanego szpiegostwa przemysłowego wiodą do Chin. Ostatecznie jednak policja nie znalazła żadnego potwierdzenia tych zarzutów. Po dwóch miesiącach od wybuchu afery kierownictwo Renault wycofało się z wcześniejszych oskarżeń i przeprosiło byłych pracowników. Obecnie prezesem Ranult jest Carlos Ghosn.

ikona lupy />
Nissan Leaf – Stoisko Nissana na pokazach O2 Arena w Londynie w Wielkiej Brytanii (4). Fot. Simon Dawson/Bloomberg / Bloomberg