Ben Kaufman ma 25 lat i startup warty prawie 100 mln USD. Dzięki niemu twój pomysł może trafić do sklepów. Quirky to platforma społecznościowa, która drastycznie skraca dystans pomiędzy świetnym pomysłem na produkt, a wprowadzeniem go na półki sklepowe.

Idea jest dość prosta. Na stronie internetowej Quirky wpłacając 10 USD możemy zaprezentować swój pomysł na produkt, który następnie zostanie oceniony przez społeczność użytkowników. Jeśli dostanie on wystarczającą ilość głosów lub zostanie zauważony przez pracownika, zyskuje status projektu „Do rozważenia” i przechodzi wewnętrzną, wstępną ewaluację załogi Quirky. Najlepsze z tych pomysłów przechodzą do kolejnego etapu, którym jest transmitowana na żywo w internecie dyskusja nad najciekawszymi propozycjami.

Jeśli projekt spodoba się załodze i zostanie uznany za opłacalny, rusza jego realizacja. Produkty Quirky są potem sprzedawane zarówno przez internet, jak i w dużych, ogólnokrajowych sieciach sklepów w USA, a autor pomysłu otrzymuje dożywotnie część zysków z jego sprzedaży. 30 proc. przychodów ze sprzedaży internetowej i 10 proc. ze sprzedaży w sklepach trafia do grupy osób, które brały udział w rozwoju produktu, a co najmniej 42 proc. tej kwoty otrzymuje pomysłodawca (może on otrzymać więcej jeśli bierze czynny udział w dalszej pracy nad projektem).

Procent zysków może nie wydaje się duży, ale należy wziąć pod uwagę fakt, że w teorii rola „wynalazcy” może skończyć się na opisaniu produktu i ewentualnym dostarczeniu ilustracji, a całą resztę procesu wdrażania go do sprzedaży przejmuje Quirky. Zwalnia to pomysłodawcę z konieczności przejmowania się chociażby kwestiami prawnymi, organizacją produkcji czy szukaniem dystrybutorów.

Quirky wprowadziło już do sprzedaży setki produktów, z których największym sukcesem okazał się jeden z najprostszych – Cordies, czyli niewielki gumowy uchwyt pozwalający na uporządkowanie i trzymanie pod ręką różnych kabli, na przykład do urządzeń przenośnych lub ładowarek.

Siedziba Quirky na Manhattanie / Media
Ben Kaufman, założyciel Quirky / Media